Alla som gillar spanskt mode gör vågen nu. Inte nog med att Zara öppnar sin första svenska butik i Stockholm nästa år. Från och med i vår blir också modekedjan Mangos skyltar en bekant syn på Stockholms gator. Det är modedetaljisten HR-Gruppen, ägd av Hans Rosenberg, som kommer att representera Mango. HR-Gruppen driver sedan tidigare butiker med modemärken som Max Mara, Marina Rinaldi och Polo Ralph Lauren._x000B_- Jag är övertygad om att det kommer att bli en jättesuccé. Vi har märkt av ett stort sug efter Mango i Stockholm, kommenterar HR-Gruppens vd Peter Lygon._x000B_Den första butiken öppnar under våren på Sergelgatan 2. Ytan blir på 600 kvadratmeter i två plan med utgång både mot Sergelgatan och Sergels Torg._x000B_Peter Lygon vill inte uttala sig i detalj om vilka planer företaget efter premiäretableringen men säger att HR-Gruppen har för avsikt att öppna fler butiker, främst i Stockholmsregionen, inom en rätt så snar framtid. Utvecklingen kommer till stor del att styras av vilka lokaler som blir tillgängliga och naturligtvis av hur Mango tas emot av stockholmarna._x000B_Inte långt efter att den första Mangobutiken öppnat sätter konkurrenten Zara ner foten på den svenska marknaden. Men Peter Lygon oroar sig inte för konkurrensen._x000B_- Jag tycker det är bra för Stockholm. Mango och Zara jämförs ju ofta, men jag tror att Zara är mer jämförbar med H&M. Vi har en lite annan målgruppsstrategi. Mangos styrka är att vi är trendmässigt och kvalitetsmässigt vassare än Zara och H&M, med bara marginell prisskillnad._x000B_Den första butiken öppnade 1984 i Barcelona. Idag består kedjan av omkring 600 butiker i 68 länder runt om i världen och inom tre år beräknas den ha växt till 900 butiker. Mango omsätter motsvarande omkring 8 miljarder kronor, varav knappt en fjärdedel utanför Spanien. _x000B_