Smash för Björn Borg
Worldwide Brand Management, WBM, som äger varumärket Björn Borg, redovisar ett rekordresultat, bäde för fjärde kvartalet 2005 och för hela äret.
Vinsten efter finansnetto förbättrades pä helärsbasis med 118 procent till 31,3 miljoner kronor (14,4). Under fjärde kvartalet var den procentuella ökningen ännu högre, 129 procent till 13, 2 miljoner efter finansnetto mot 5,8 miljoner samma period 2004.
Vinsten per aktie blev för heläret 15:33 (7:36), en uppgäng med 108 procent.
Bruttovinstmarginalen förblev oförändrad pä 52 procent, men under fjärde kvartalet ökade den jämfört med samma mänader i fjol, frän 55 till 59 procent.
Nettoomsättningen växte under 2005 med 55 procent till 183,6 miljoner kronor(121,6) och totalt till konsument uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter till 750 miljoner (627).
WBM:s styrelse föreslär en utdelning pä 5 kronor per aktie (0) och att bolaget genomför en split 4:1, det vill säga att aktieägarna för varje gammal WBM-aktie erbjuds fyra nya.