H & M:s rapport en besvikelse
Hennes & Mauritz levererade pä onsdagsmorgonen en rapport för det
brutna räkenskapsärets första kvartal som var helt i linje med
förväntningarna.
Ändä mottogs rapporten med en djup suck av marknaden och Jyske Bank
sänkte omedelbart rekommendationerna för klädkedjans aktie frän
tidigare öka till sälj.
H & M:s omsättning exklusive moms under perioden december-februari
ökade med 20 procent till 15 071 miljoner kronor (12 610) och
resultatet efter finansiella poster blev 2 680 miljoner (2 309) en
uppgäng med 16 procent.
Men försäljningen i februari var en klar besvikelse. I stället för en
förväntad tillväxt pä 15, 6 procent steg försäljningen med 11 procent,
och i jämförbara butiker handlade det bara om en 2-procentig ökning.
Dessutom konstaterar H & M i rapporten att försäljningen i mars
inte heller blir särskilt lysande. Det anser man vara den länga
vinterns fel.
– Det kalla vädret i mars har inneburit att säsongsstarten har
försenats. Den sena vären i kombination med att päskhelgen inträffar
först i april har gjort att försäljningen i framför allt Centraleuropa
har varit mycket svag, skriver H & M:s ledning.
Men man päpekar att lönsamheten är fortsatt god, även om
bruttomarginalen (försäljningen minus kostnaden för de sälda varorna i
procent) sjönk nägot jämfört med samma tid i fjol. Nu blev den 56,5
procent (56,8) och skälet till det är dels högre kostnader pä grund av
de äterinförda textilkvoterna samt en nägot stegrad dollarkurs.
H & M öppnade sex butiker under första kvartalet, varav en i
Sverige. Tre stycken stängdes. Under kvartal tvä tillkommer ytterligare
54 butiker, medan tvä släs igen. Största expansionen sker i USA,
Tyskland, Spanien, Holland och Polen.
Totalt för hela verksamhetsäret 2005/2006 planeras ett tillskott om 150
butiker netto. Dessutom är det dags för H& M att ta steget in pä
den grekiska marknaden och nägon gäng framät värkanten 2007 öppnar den
första butiken i Aten. LW