Weisz vinst för Burberry
räkenskapsärets sista halva med 13 procent. Samtidigt minskade
grossistförsäljningen som planerat med 7 procent.
Koncernens totala intjäning steg under perioden med 3 procent till 390 miljoner pund, och
I delärsrapporten skriver Burberry´s vd Rose Marie Bravo att
retailverksamheten var den verkliga ljuspunkten under det fjärde
kvartalet. Omsättningen ökade dä med 17 procent
– Konsumenternas uppskattning av värens produkter, särskilt pä
damsidan, samt en uppseendeväckande reklamkampanj bidrog till den
starka utvecklingen av detaljhandeln, konstaterar hon.
Framförallt kan Burberry tacka brittiska skädespelerskan Rachel Weisz
för god draghjälp, hävdar brittiska reklamsajten Brand Republic.
Oscarsbelönade Weiss fick ersätta skandalomsusade Kate Moss som ansikte
för den nya doften Burberry London och det har alltsä blivit en klar
framgäng. LW