Inditex försäljning ökar
Inditex med kedjor som Zara, Massimo Dutti och Pull & Bear, ökade sin omsättning under sexmånadersperioden februari till juli i år. Försäljningen uppgick till 7,7 miljarder euro vilket är 6 procent mer än vid motsvarande period i fjol då modekoncernen omsatte 7,2 miljarder. Nettovinsten uppgick till 951 miljoner euro att jämföra med motsvarande 944 miljoner förra året. Den jämförbara försäljningen i butik ökade med 2 procent.Under perioden öppnade Inidtex 95 butiker på 40 marknader och hade vid rapporttidens slut totalt 6 104 butiker i 86 länder. Flera koncept gjorde sin debut på nya markander under halvåret. Till exempel öppnade Inditex den första Pull & Bear’s-varuhuset i Berlin i Tyskland, och Zara home gjorde premiär i Osaka och Yokohama i Japan. Samtidigt har några av Zaras nyckelflaggskepp i bland annat Tokyo, Berlin, Prag, Paris och Stockholm både uppgraderats och utökats. Inditex kommer fortsätta rulla ut nya Zara i New York på Fifth Avenue, Amsterdam och i Shnghai.Kajsa Åström