Här är MQ:s plan för att lyfta bolaget igen
Med krympande försäljning och resultat lanserade ledningen för MQ i dag ett sjupunktsprogram som ska stärka bolagets finansiella ställning och lyfta försäljningen. – Under 2012/2013 har vi inte nått den fulla potential som MQ har, sade Christina Ståhl under bolagets presentation av bokslutet. Under nästa räkenskapsår ska utvecklingen vändas, och jag ser stora möjligheter att göra det. Åtgärdsprogrammet innebär såväl gas som broms, underströk hon.Vändningen ska göras genom ett åtgärdsprogram i sju steg som tar sin början i dag. För att snabbt förbättra den finansiella situationen ska bolaget spara 50 miljoner kronor genom att minska den externa marknadsföringen, minska bemanningen på huvudkontoret, optimera timmarna i butik, minska lokalkostnader och minska omkostnaderna.Genom ett jämnare varuflöde och genom att se över avtal och kredittider ska kassaflödet förbättras. Försäljningen ska öka genom bland annat incitament och säljtävlingar.– Vi måste skapa ett försäljningsfokus i hela bolaget, kommenterade Christina Ståhl. Det här är en kulturfråga som man måste förankra i hela bolaget. Den nya kulturen kan vi få på plats genom till exempel säljtävlingar, sade hon.Sortimentet – som är en stor anledning till MQ:s försäljningsras under året – ska tydliggöras. Readelen ska också minskas och fler varor säljas till fullpris. Modepositionen ska förbättras.– Vi har en unik position att förvalta och utveckla, MQ måste ta plats och vara språkrör inom branschen, sade Christina Ståhl.Hon nämnde också företagskulturen som en viktig pusselbit i MQ:s vändning.– MQ behöver ett tydligt ledarskap, vilket åligger mig. Det här är en resa som ska göras tillsammans för att vi sedan ska skörda frukterna av förändringen.Den sjunde och sista punkten är en ny kommunikationsstrategi som Christina Sthål inte gick närmare in på.Kajsa ÅströmLäs också: Stort tapp för MQSå mycket betalade MQ för Gärdsells avgång