23948sdkhjf

Venue Retail Groups vd: Ett offensivt år för bolaget

BOKSLUT. Accessoar- och skokoncernen Venue Retail Group avslutar räkenskapsåret 2012/2013 med en försäljningsökning på 2 procent. Bolaget sätter ribban högt för det kommande året.   

Under september 2012–augusti 2013 uppgick koncernens omsättning till 844 miljoner kronor jämfört med 823 föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 29,4 miljoner kronor (43,7). Det lägre resultatet förklarar Venue Retails vd Susanne Börjesson beror på butiksexpansioner och en svag marknad.Under det fjärde kvartalet, juni–augusti, ökade försäljningen till nästan 220 miljoner kronor jämfört med 211 miljoner för motsvarande kvartal 2011/2012. Resultatet efter skatt halverades till 4,6 miljoner kronor.Septemberförsäljningen har dock gått trögare. I jämförbara butker rasade försäljningen med 9 procent jämfört med föregående år, i de svenska butikerna var minskningen 7 procent. Den ringrostiga höststarten förklaras av det varma vädret. Med förvärvet av kedjan Deco Bags med 27 butiker har styrlesen satt ett omsättningmål inför kommande räkenskapsår om minst 1,2 miljarder kronor, enligt pressmeddelande från bolaget. Det motsvarar en årlig tillväxt på 12,5 procent.Ändå skriver Susanne Börjesson i en kommentar att marknaden framöver kommer att präglas av färre besökare i köpcentrum och butiker. – För att nå en kundupplevelse i särklass behöver vi uppgraderade butiker, mer kundfokuserade medarbetare och självklart ett attraktivt sortiment, skriver hon och nämner att satsningar på samtliga områden har gjorts under året. KÅFoto: Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062