23948sdkhjf

Odd Molly fortsätter i motvind

Försäljningslyftet uteblev under tredje kvartalet. Byte av agent och nya butikssatsningar belastade resultatet för niomånadersperioden som backade till en förlust på 10 miljoner kronor.

Omsättningen för tredje kvartalet, juli–september, uppgick till 70 miljoner kronor, något mindre än vid motsvarande kvartal förra året som låg på lite över 71 miljoner. Förra kvartalets vinst på 10,5 miljoner kronor sjönk till 1,5 miljoner. Utvecklingen går mot minskad försäljning genom externa återförsäljare medan försäljningen i egna kanaler ökar, skriver vd Anna Attermark i en kommentar till kvartalsrapporten. För perioden januari–september backade omsättningen från 189 miljoner till årets nästan 181 miljoner. Vinsten på drygt 7 miljoner kronor är utraderad och sjönk till –10 miljoner. Engångskostnader på 5 miljoner kronor för nya agentsamarbeten i Holland och 5 miljoner kronor för nya butiker, bland annat i Täby Centrum, belastade rörelseresultatet. Anna Attemark är trots utebliven försäljningökning och minskat resultat hoppfull inför framtiden efter att bland annat ha sjösatt en ny kollektionsstrategi. Även införsäljningen av vår- och sommarkollektionen som ökade från förra årets 95 miljoner kronor till 120 miljoner ingjuter hopp.– Vi ser att vi börjar få effekt på våra satsningar, inte minst i samband med det senaste ordervärdet. Det här stärker oss i vårt fortsatta arbete för att skapa lönsam hållbar tillväxt. Vi vet att vi gör rätt – och att det tar tid, skriver hon.Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062