23948sdkhjf

E-handel för VRG

Sko- och accessoarkoncernen lanserar e-handel i april. Det framkom avdelårsrapporten för perioden september till februari. Venue RetailGroup tappade i jämförbar försäljning under senaste kvartalet och säger sig inte vara nöjda medresultatet. Nu ska större ansträningar läggas på att få mer trafik till butikerna.

– En mild vinter påverkade både försäljning och bruttovinst och utfallet av det andra kvartalet blev under våra förväntningar. Vi har fullt fokus på att fortsätta konsolidera verksamheten, driva försäljning och trafik till våra butiker och få full utväxling på de offensiva satsningar vi gjort. En tuff marknad gör det inte enklare – men vi är fast beslutna om att vara en av vinnarna på marknaden och vet vad vi ska göra för att nå dit, säger Susanne Börjesson, vd. Koncernens nettoomsättning uppgick till 256,7 miljoner kronor för årets andra kvartal december till september. Antalet butiker uppgick till 150 jämfört med 119 butiker motsvarande kvartal föregående år.Bruttovinstmarginalen uppgick under perioden till 53,1 procent jämfört med 58,2 samma period i fjol. Resultat landade på av- och nedskrivningar var 5,2 miljoner kronor jämfört med 21,1miljoner kronor. Negativ valutaeffekt från svagare norsk krona belastar resultatet med cirka 3 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -2,1 miljoner kronor jämfört med 13,5 miljoner för samma period i fjol.Försäljningen i jämförbara enheter minskade i koncernen med 8 procent under kvartalet. På den svenska marknaden var minskningen 5 procent.VRG har gjort offensiva satsningar och förvärvat och integrerat en butikskedja, öppnat nya butiker och nu lanserar koncernen e-handel i april. "Lanseringen av e-handel, planerad till april, är också ett viktigt verktyg för att driva trafik. Vi bytte kommunikationsmanér i november, och efter analys av utfallet har vi justerat balansen i kommunikationen till att bli mer produkt- och prisinriktad och nå en bredare målgrupp. Vi arbetar aktivt med sortimentsutvecklingen för att minska väderberoendet och öka nyhetsvärdet i kollektionen", skriver Venue Retail Group i rapporten. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063