Hållbarhetspris till H&M
Sustainable Brand Insight valde ut tio företag som under 2013 startat eller breddat specifika insatser inom hållbarhet och hållbart varumärkesbyggande och priset kammades hem av H&M för insatsen Garment Collecting. Priset får koncernen för att man vågat göra något nytt och innovativt i 53 länder och därmed satt fokus på hållbarhetsarbetet och även involverat konsumenterna. Det är även ett fortlöpande projekt.På den totala listan, Sustainable Brand Index för 2014, som offentliggjordes påpå Waterfront Congress Centre i Stockholm på måndagskvällen är det dock inget modeföretag i topp tio. På plats 12 letar sig Naturkompaniet in medan Polarn O. Pyret återfinns på plats 45, Åhléns på plats 62 följt av Stadium på plats 65 och Indiska på plats 69. H&M hamnar på plats 91 på topp 100-listan. Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken för fjärde gången i ordningen och bygger på ett riksrepresentativt urval av 9000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Undersökningen tas fram av Sustainable Brand Insight och 242 företag finns på listan. Hela den totala listan finns härPH