23948sdkhjf

Bra år för Didriksons

Milt höstväder stoppade inte Didriksons vars totala försäljning ökade i fjol. Snabbast tillväxt för sportmodeföretaget sker i Ryssland, Tyskland och Storbritannien.
Fjolåret blev försäljningsmässigt ett bra år för Didriksons med en total försäljningsökning om 4,5 procent till 495 miljoner kronor. Starkast är fortfarande de nordiska marknaderna men snabbast tillväxt syns i framförallt Storbritannien, Tyskland och Ryssland. I Storbritannien, där företaget satsat med eget dotterbolag, ökade försäljningen med 63 procent och i Ryssland och Tyskland med 23 respektive 18 procent.

-Vi håller positionerna i Norden där vi 2014 sålde för knappt 315 miljoner kronor. Mot bakgrund vädret på våra breddgrader ifjol med en riktigt torr sommar utan regn följt av en extremt mild höst så är det en tillfredsställande försäljning, säger vd Johan Ekeroth som tillträdde som vd 1 januari i år.

Även om oro för det ekonomiskt utmanande läget i Ryssland som även påverkar närområden som Finland och Baltikum och resten av EU så ser företaget positivt på framtiden och kunde notera stort intresse för varumärket på ispo-mässan där företaget satsade rejält.

-Införsäljningen för hösten 2015 håller nu på att avslutas och det ser positivt ut. Vi har fått mycket uppskattning för den nya kollektionen och har en god beläggning på grundorder, säger Johan Ekeroth.

Didriksons AB har huvudkontor i Borås och ägs sedan januari 2014 av den norska investeringsfonden Herkules IV.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126