Björn Borg slutspurtade
Sport- och underklädesföretaget gjorde ett starkt sista kvartal. I bokslutskommunikén kommunicerar modeföretaget nu målet om dubblad försäljning, 1 miljard i omsättning 2019, och en genomsnittlig årlig tillväxt om 13 procent.
Koncernens nettoomsättning ökade med 36 procent till 135,3 miljoner kronor för årets fjärde kvartal, oktober till december. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,1 procent för perioden och rörelseresultatet landade på 3,6 miljoner kronor jämfört med –12,5 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Resultat efter skatt uppgick till 5,9 miljoner kronor för fjärdekvartalet jämfört med –11,0 miljoner kronor.
I bokslutskommunikén kommunicerar bolaget även den nya affärsplanen som benämns Northern Star och som innebär ökat fokus på sportmode och nya produktgrupper i segemnetet, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa. De finansiella målen för 2015 till 2019 handlar om en årlig genomsnittlig tillväxt om 13 procent och ett omsättningsmål på 1 miljard kronor 2019 med en rörelsemarginal om 15 procent och en soliditet som inte ska understiga 35 procent.
För helåret 2014 ökade koncernens nettoomsättning med 9 procent till 538,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet för året uppgick till 56,0 miljoner kronor och resultatet efter skatt blev 47,6 miljoner kronor.