23948sdkhjf

Storstädat WeSC minskade förlusten

Modebolaget uppvisar resultatförbättringar och minskade förlusten i fjol. Tydligare designprofil, lägre fasta kostnader och nya nyckelkunder ska lyfta det problemtyngda modebolaget.
Bolaget blev under fjolåret färdigt med omstruktureringar och kostnadsbesparingar om 45 miljoner kronor vilket också lett till att bolaget minskade förlusten för helåret 2014. Det framgår av bokslutskommunikén som presenterades på torsdagen där bolaget nu anser sig bättre rustade för 2015.

För fjärde kvartalet, oktober till december 2014, uppgick nettoomsättningen till 25,7 miljoner kronor jämfört med 24,8 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2013. Rörelseesultatet blev -13,8 miljoner kronor jämfört med -34,2 miljoner kronor. Resultatet efter skatt uppgick till -14,9 miljoner kronor vilket var en förbättring mot -60,6 miljoner kronor. Marginalen under årets fjärde kvartal belastades negativt av utförsäljning av gammalt lager. Bolaget skriver i rapporten av försäljningstappet också härrör till minskad försäljning inom hörlurssegmentet som nu licensierats ut .

Bolagets nettoomsättning för helåret 2014 uppgick till 161,6 miljoner kronor jämfört med 194,6 miljoner kronor 2013.

Bolaget har också nya nyckelkunder klara för Sverige och internationellt för kommande höst. Därtill har designförbättringar av sortimentet gjort och ett underklädessegment lagts till som enligt bolaget fått god respons.

– Det har naturligtvis varit ett par besvärliga år för såväl bolaget som dess aktieägare. Efter att till en början försökt korrigera brister med punktåtgärder insåg styrelsen att såväl affärsmodellen som bolagets struktur och image behövde en stor översyn. Denna översyn har nu genomförts och bolaget står bra rustat för att återuppta expansionsambitionerna med en i det närmaste helt ny ledning på plats. Detta arbete har varit både tidskrävande och kostsamt och lett till en period av ovisshet med en lägre försäljning som följd. Styrelsen bedömer nu att vi nu åter är redo att blicka framåt och fokusera på att ytterligare utveckla WeSC som det originella varumärke det är, säger styrelseordförande Theodor Dalenson i rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063