23948sdkhjf

Så ska Helsingborgs city utvecklas

Fastighetsägarna Syd och deras medlemsföretag presenterar en gemensam strategi för hur man vill utveckla Helsingborgs city.
Helsingborgs stadskärna har delats in i fem olika zoner: Drottninggatan/Rådhustorget/Järnvägsgatan, Söder, Bruksgatan/Mariakyrkan, Kullagatan/Stortorget och Norra och Södra Storgatan. Strategin för att öka attraktiviteten i city är att utveckla det unika i varje zon. Nu bildar fastighetsägarna arbetsgrupper för de olika zonerna för att kunna utveckla deras identitet.

– Det handlar om att hitta själen och det unika i varje område, snarare än att tänka att alla stadskärnans delar ska erbjuda samma utbud. Den här rapporten suddar ut Norr- och Södertänket och visar istället att varje område kan ha sin egen inriktning och identitet, säger Marie Enhörning, Fastighetsägarna Syd.

Söder är exempelvis stället där alla sinnen ska utmanas – doft, smak, ljud och känslan av världen och jämför stadsdelen med New Yorks SoHo. Stortorget har enligt Reteam, som ligger bakom rapporten, stor potential att bli en central mötesplats för helsingborgarna med uteserveringar och små och stora events.

– Vi ser en tydlig trend i dag att människor kommer till staden för att umgås och uppleva saker, inte bara för att shoppa och där har stadskärnan en stark konkurrensfördel gentemot externa handelsplatser. Denna trend bekräftades också i vår rapport Cityklimatet där restaurangnäringen i Helsingborg gick starkt framåt, säger Marie Enhörning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053