De ska stärka Svenska Moderådet
Åtta personer knyts till Svenska Moderådet. Tanken är att områden som innovation, digital utveckling och hållbarhet ska lyftas. – Det är ett sätt att spetsa till oss, säger Elin Frendberg, vd för Svenska Moderådet, till Habit.
Moderådets nya delegation ska bidra till att öka kunskapen inom innovation, hållbarhet, mode och den digitala utvecklingen.
– De är experter och har stor erfarenhet inom dessa område där det händer väldigt mycket just nu och som vi vill göra insatser kring. Det här är en strategisk innovationsboost, säger Elin Frendberg till Habit.
– Det är roligt att det är människor som kommer från andra branscher än modebranschen. det är då man kan få till exklusiva nya idéer.
Hur ofta de ska mötas och vad som konkret kommer att hända är ännu inte bestämt.
– Vi har inte kommit så långt än. Vi har precis satt ihop gruppen. Det kommer både bli möten i grupp och öga mot öga. Det blir en organisk form.
Gör de det på ideel basis eller får de något arvode?
– Det kan jag inte kommentera, inte hur deras arvoden ser ut, svarar Elin Frendberg.
Hela listan på Svenska Moderådets nya delegation:
Anna Ryott - vd Swedfund
Bea Åkerlund – stylist och grundare av Le Snob
Cecilia Brännsten – Environmental Sustainability Specialist, H&M
Désirée Maurd – grundare av nybildade Juno PR och specialist i digital kommunikation och strategi
Ewa Kumlin - vd Svensk Form
Kerem Yazgan - vd på analys- och strategiföretaget United Minds
Philip Warkander – lektor i Modevetenskap vid Stockholms universitet och Lunds universitet
Stina Honkamaa Bergfors – grundare av Youtube-bolaget United Screens och tidigare vd för Google Sverige
Fotnot: Svenska Moderådet (Swedish Fashion Council) ägs av Svensk Handel Stil, Agenturföretagens Förbund, Svenska Tekoindustriföreningen, Stockholmsmässan, Stockholm Modecenter och TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag.