23948sdkhjf

Starkt kvartal för kläder och skor på nätet

Modekonsumtionen på nätet ökade med 10 procent under första kvartalet i år jämfört med motsvarande period i fjol.
Kläder- och skobranschens e-handelsmognad till trots fortsätter försäljningen på nätet att utvecklas starkt. Under första kvartalet i år ökade modeförsäljningen med 10 procent, enligt E-handelsbarometern från Postnord och Svensk Digital Handel.

Mars månad var framför allt stark då vårnyheterna släpptes. Konkurrensen från utländsk e-handel är särskilt påtaglig vad gäller modebranschen. Under perioden klickade 17 procent av svenskarna hem varor från utländsk e-handel, där var tredje vara var kläder och skor. Framför allt är det de största e-handelsföretagen i Europa som lockar konsumenterna, enligt rapporten.

Totalt ökade e-handeln under första kvartalet med 15 procent. För 2016 spås handeln över nätet öka med 16 procent och nå en omsättning på drygt 58 miljarder kronor (50).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064