Här satsar Odd Molly i år
USA och Norden har varit fokus under 2016. I år ökar Odd Molly takten på ytterligare två marknader, säger Johanna Palm, CFO på Odd Molly, till Habit.
Den över 20-procentiga ökningen i fjol som innebär all time high för Odd Molly förklaras av tillväxtökningar främst i de egna kanalerna.
– Vår egen webbförsäljning ökar kraftigt och har haft en jättefin utveckling under hela året. Sedan har vi fortsatt att expandera med flera nya butiker. Men vi ökar även i återförsäljarledet. Vi ökar i alla våra kanaler, säger Johanna Palm, till Habit.
Ni har tagit hem säljet under en längre period, vilken effekt har det gett?
– Under ett par års tid har vi gått ifrån agentlösningar i Sverige, Norge, Finland och Danmark, vilket har gett en positiv effekt. Vi har mer kontroll och tidigt fokus på våra hemmamarknader. I USA har vi en egen säljorganisation. Vi ser att det funkar väldigt bra. Självklart är vi också beroende av flera duktiga agenter runt om i Europa.
Under fjolåret lade Odd Molly in en högre växel i USA.
– Där har vi satsat mycket under året. Vi jobbar med en lokal partner som har öppnat två Odd Molly-butiker. Därutöver har vi haft fortsatt fokus på Norden.
Vilka marknader lägger ni fokus på i år?
– Vi fortsätter med USA och Norden så klart. Vi jobbar också väldigt intensivt med att få igång Tyskland och Storbritannien. Där ser vi stor potential att få de marknaderna att växa, säger Johanna Palm.
Läs om bokslutet: All time high för Odd Molly