VRG stärkte resultatet
Omsättningen under andra kvartalet, december till februari, ökade nästan 4 procent och uppgick till nästan 250 miljoner kronor. Den jämförbara försäljningen landade på 6 procent. Rörelseresultat (EBITDA) uppgick till 8,7 miljoner kronor jämfört med –15,9 miljoner under motsvarande period för ett år sedan. Under kvartalet stängdes två olönsamma butiker.
Omsättningen under första halvåret, september till februari, ökade med 5 procent och uppgick till 462,7 miljoner kronor (440,3). Rörelseresultat uppgick till 18,6 miljoner kronor (–26,6).
”Venue Retail Group redovisar för tredje kvartalet i rad ett positivt resultat efter skatt, vilket vi naturligtvis är väldigt nöjda med. Bolaget fortsätter att visa tillväxt med förbättrade marginaler, ett starkare kassaflöde och minskad nettoskuld”, skriver bolagets vd Jonas Ottosson i en kommentar.
Han skriver också att den digitala satsningen har fått en bra start. ”Med en effektiv plattform och ökad fokus digitalt kommer vi gradvis att öka försäljningen inom online som en egen kanal.”
Efter kvartalet har två nya outlet butiker öppnats. Två olönsamma butiker stängts.
I VRG:s portfölj finns butikskedjorna Accent, Rizzo och Morris.