23948sdkhjf

Högre omsättning - lägre vinst

Kampanjer drev upp Björn Borgs försäljning och omsättningen ökade under årets första kvartal. Butikerna i Sverige tappar dock rejält.

Koncernens nettoomsättning uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 186 miljoner kronor (158) vilket var en ökning med 17,5 procent. Exklusive valutaeffekter låg omsättningsökningen på 16,5 procent. Bruttomarginalen uppgick till 48,9 procent och var starkt neagtivt påverkad av dollarutevecklingen. (50,0).Rörelseresultatet halverades och uppgick till 6,7 miljoner kronor (13,9). Resultat efter skatt uppgick till 5,0 miljoner kronor (6,5).

Den ökade omsättningen härrör mycket till disributörsförvärvet i Benelux. Holland var annars en tuff marknad för bolaget vilket även Sverige och Danmark var under kvartalet med minskad försäljning. I de svenska butikerna rasade försäljningen med 16 procent i de egna butikerna. Antalet butiker uppgick vid utgången av mars till totalt 39 varav 33(18) betecknas som egna. 13 butiker härrör från distributörsförvärvet i Benelux. Under kvartalet stängdes 1 butik.

Den organiska tillväxten var 5 procent och drevs i huvudsak av god utveckling i Finland och av skodistributionen. Vid sidan av Finland och även Norge utvecklas de för bolaget mindre marknaderna Tyskland och England väl. Under kvartalet belönades vd Henrik Bunge med utmärkelsen årets hälsosammaste chef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078