"Eget kommersiellt modemärke lockar inte ett dugg"
Bea Szenfeld tilldelas Sven-Harrys stipendium 2016. Utmärkelsen delas ut under en ceremoni på Sven-Harrys konstmuseum vid Vasaparken i Stockholm i oktober. Därtill deltar Bea Szenfeld i utställningen "Couturens hemligheter" som öppnar den 26 januari 2018 på Sven-Harrys konstmuseum.
Habit ställde ett par frågor till Bea Szenfeld.
Hur känns det att få priset?
– Det är helt fantastiskt att få en sådant fint stipendium. Det är otroligt viktigt för självförtroendet att ens arbete uppmärksammas på detta sätt.
Vilken är skillnaden att arbeta som du gör nu och tidigare?
– Att jobba med kläder kommersiellt eller konstnärligt är två helt skilda universum, men inom båda arbetsätten strävar och arbetar man egentligen med samma begrepp: Hur kläder ska bäras på en kropp. Men så klart ställer ju pappret till det då det gäller tillgänglighet i vardagen gör att jag kan jobba obehindrat med hantverket. Allt tillverkas i min ateljé för hand, så jag styr och ändrar hur mycket som det behövs på varje plagg, utan att behöva ta hänsyn till någon tillverkningsprocess på annan ort.
Det beskrivs ofta som att du arbetar i gränslandet mellan konst och mode, vad tycker du själv? Tycker du att det finns någon gräns och hur utforskar du i så fall den?
– Jag tycker att det stämmer bra, jag är någonstans där emellan. Det är för tidigt att kunna säga än var jag exakt är, jag tror det måste gå lite mer tid och jag behöver skapa fler verk innan man kan säkerställa en riktning. Men det är väldigt spännande att kunna pendla mellan dessa punkter, att samtidigt göra mer eller mindre bärbara plagg och samtidigt ha en konstnärlig höjd.
Att utforska dessa gränser är tyvärr väldigt tidsödande, eftersom det är inte förrän ett plagg är klart och har betraktats av andra som jag kan se åt vilket håll plaggets silhuett och struktur bär åt.
Ska du arbeta med kommersiellt mode igen?
– Hm, det är svårt att säga. Jag är ju omgiven av plagg och textilier varje dag, så jag saknar det inte. Men tanken på att ha ett kommersiellt modemärke har inte lockat mig ett dugg sen jag avvecklade mitt egna märke för tio år sen.
Vad blir ditt bidrag till utställningen i januari och har du något på gång innan det?
– Det är än så länge lite oklart vad som ska visas under januari. Kanske ett nytt plagg eller verk. Men jag har inga andra utställningar planerade innan dess.
Motivering till priset lyder:
"Bea Szenfelds kreationer befinner sig i gränslandet mellan konst och mode, mellan skulptur och funktionalitet. Hennes innovativa plagg – där papper klippts, vikts och sammanfogats – vittnar vackert och egensinnigt om handens intelligens och om kärleken till hantverket”, - Elsebeth Welander-Berggren, Museichef, Sven-Harrys konstmueum.
Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse, som äger och förvaltar Sven-Harrys konstmuseum, bildades år 2001.
Ett av Stiftelsens ändamål är att dela ut ett stipendium om 100 000 kronor till en lovande konstnär, eller till en person som utfört berömvärda insatser inom områdena konstvetenskap, arkitektur och byggnation. Till dags dato har 13 stipendier delats ut och tidigare pristagare är bland andra Mia E Göransson, Ann-Sofi Sidén och Karin Mamma Andersson.