23948sdkhjf

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lady Gaga höjde modeföretagets pr-värde under det senaste kvartalet.

Kvartalet 1 juli till 30 september ökade koncernens omsättning med 14,3 procent till nästan 206 miljoner kronor. Det är enligt bolaget själv den bästa omsättningen någonsin under ett enskilt kvartal. 

Bakom utvecklingen ligger dels köpet av bolagets tidigare distributörer i Benelux, men också en framgångsrik reklamkampanj. Klädmärket väckte stor uppmärksamhet internationellt tack vare en lyckad lansering av deras tenniskollektion som är inspirerad av Björn Borg filmen. 

– Under två veckor i augusti skapade vi det hittills högst uppmätta PR-värdet för varumärket som generats av en kampanj. Tenniskollektionen Signature och modevisningen fick stor upp­märksamhet, bland annat i tidningen Vogue. Efter kampanjen valde sångerskan Lady Gaga att köra ett yogapass iförd våra Clara High Waist Tights och vår Björn Borg Solid Triangle Bra, förevigat på hennes Instagram med över 26 miljoner följare, säger vd Henrik Bunge i en kommentar. 

Under perioden uppgick bruttovinstmarginalen till 56,3 procent medan resultatet efter skatt landade på 24,6 miljoner kronor, jämfört med tidigare 24,7 miljoner. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073