Lindex vann Årets Omnikanal-pris
Nyheterna om Lindex har den senaste tiden kantats av vd-avhopp, försäljningstapp och varsel på huvudkontoret i Göteborg. Men på torsdagskvällen hade företaget och personalen anledning att fira. Kedjan vann utmärkelsen Årets Omnikanal för en ”sömlös, inspirerande och användarvänlig shoppingupplevelse i toppklass oavsett kanal”, som en del av juryns motivering lyder.
Priset stod mellan Happy Socks, Åhléns och Lindex.
Kvällen andra pris, Årets Butikssäljare, vanns av Yvonne Hallberg på Dressmann Fyrislund i Uppsala. ”Ett föredöme i branschen som sätter målbilden och driver butikens säljkurva uppåt i vått och torrt”, enligt juryn.
Hon tävlade mot Dressmann-kollegan Markuu Hakkala på XL-butiken i Stockholm, och Antonia Nilsson på Ecco Barkarby Outelt.
Årets Modekedja tilldelades Grandpa, en multibrandbutik som startade 2003 och som har prisats på Habit Modegalan tidigare. ”Med ett sortiment som skapar ha-begär på högsta nivå, och en personal som är både personlig och professionell, lyckas årets vinnare ständigt förföra, överraska och inspirera”, löd en del av juryns motivering.
Grandpa följde under året upp succéetableringarna i Stockholm och Göteborg med en butik i Malmö, vilket är den femte butiken i ordningen, eller den sjätte inklusive Grandpas e-handel.
Övriga finalister i kategorin var Kappahls babykoncept Newbie Store och & Other Stories.