Varumärket som är kung av denim
Efter två år som finalist i kategorin Årets Denimleverantör var det Dr Denims år i år – varumärket som omsätter över 200 miljoner kronor och som för ett par år sedan på allvar gjorde en USA-offensiv. Premiärkollektionen lanserades av grundarna och bröderna Alexander och Johannes Graah 2004.
”Genom ett starkt och långsiktigt entreprenörskap och med ett tydligt exportdriv och kommersiell framgång är årets vinnare inte bara en succé inom Sveriges gränser utan också en internationell spelare av rang”, lyder juryns motivering.
Övriga finalister var Hanna Clavegårds varumärke för barn och dam, I dig Denim, även det med bas i Göteborg, samt ett år gamla Adnym Atelier vars grundartrio är Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg.
Finalisterna i kategorin Årets Sportleverantör var Daily Sports, Five Seasons och Didriksons. Det var golf- och sportvarumärket Daily Sports som tilldelades priset med motiveringen: ”Med ett inkluderande och inspirerande förhållningssätt till målgruppen och stor förståelse för återförsäljarnas behov har årets vinnare skaffat sig en ledande position i sin nisch. Årets Sportleverantör är en lagspelare som kombinerar skarpt affärstänkande med ett stort hjärta.”
Varumärket som vänder sig till kvinnor startades 1995, men ägs sedan 2016 av Ulrika Skoghag som varit vd i företaget sedan 2010. Efter flera år av tillväxt har hon fokuserat på att sätta strukturen för bolaget för att bli starkare i alla led: produktion, design och försäljning, och för att stå redo för att nå sjuårsmålet om 100 miljoner kronor.
Finalisterna i Årets Leverantör var sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier, Tretorn och Our Legacy. Priset tilldelades Our Legacy med motiveringen: ”Ett komplett och omedelbart igenkännligt varumärke som vågar vara både experimentellt och tillgängligt för modeintresserade män i Sverige och utomlands. Årets Leverantör visar att originalitet och kreativ oräddhet kan gå hand i hand med ett starkt resultat.”