Åhléns öppnar outletbutiker
Åhléns öppnar outletkoncept till våren och de två första varuhusen öppnar i Erikslund i Västerås och Ingelsta i Norrköping.
Konceptet rymmer mode, hem och skönhet och varuhuskedjan lovar en prisbild som är 30 till 70 procent lägre än rekommenderat för välkända varumärken.
Konceptet ska skilja sig från de övriga Åhlénsvaruhusen och enligt ett pressmeddelande ska etableringsplanen bli offensiv med öppningar i starka handelsplatser ofta placerade en liten bit utanför centrum.
– Inom Åhléns gör vi stora satsningar för att möta den nya tidens konsumenttrender. Utöver att utveckla vårt sortiment, våra varuhus och en omfattande satsning på digital handel i alla dess former, satsar vi nu stort på ett outletkoncept där vi vill erbjuda något helt nytt inom svensk handel. Genom det nya konceptet når vi ännu fler av dagens och framtidens kunder och stärker Åhléns totala position på marknaden, säger Gustaf Öhrn, vd på Åhléns i en kommentar.
Vd för Åhléns Outlet blir Johan Sjöhagra som har lång erfarenhet av detaljhandel från olika ledande befattningar inom ICA, Ikea och ÖoB.