”Vi har tre butiker på gång”
I höstas förvärvade det nederländska modeföretaget den nordiska marknaden från märkets tidigare agenter och distributörer.
Bolaget rekryterade även en vd för Norden, Tony Wester, med uppgift att stärka närvaron hos återförsäljare, i fysisk butik och lokalt anpassa e-handel i regionen. Han är verksam i bolaget sedan augusti.
- Det är en spännande tid för varumärket både globalt och här i Norden och en omvälvande tid i modebranschen i stort. Under de senaste åren har Scotch & Soda förvärvat nyckelmarknader som USA, Frankrike, Tyskland och nu senast Norden. Distributörer och agenter har gjort ett bra arbete men för att ha bättre kontroll så valde bolaget att ta hem marknaderna, säger Tony Wester till Habit.
Marknaderna liknar i mångt och mycket varandra enligt Tony Wester med liknande köpbeteenden och mode men samtidigt behövs en lokal anpassning menar han.
- Vi vill komma närmare slutkonsument och då är det viktigt att lokalanpassa utbud och e-handel och det gör vi nu när vi tar över lager och distribution för e-handel och knyter även ihop det med ett växande butiksnät. Det kommer stärka både varumärke och försäljning i Norden.
De fysiska butikerna blir också en viktig beståndsdel i modeföretagets satsningen på lokalt anpassad e-handel. När Scotch & Soda gick ut med att företaget tagit över marknaden i december så kommunicerade bolaget att upp till 20 butiker kan se dagens ljus under de kommande åren.
Fyra ska bli fler och Tony Wester säger till Habit att det redan nu finns konkreta planer på tre nya butiker som kan bli verklighet under 2018 men han kan inte nämna specifika adresser.
- Vi gick ut och sa 20 butiker sedan är det möjligt att det blir 10 eller 25, det beror på läge och tid. Det vi sagt är att vi ska fortsätta satsa och tror på fysiska retail. Vi planerar att öppna upp flertal butiker med fokus på de nordiska huvudstäderna. Samtidigt som vi vill fördjupa samarbetet med befintliga och nya återförsäljare, säger Tony Wester.
Övertagandet av marknaden innefattade också förvärvet av fyra befintliga butiker; en i Mood i Stockholm, en i Göteborg, en i Malmö och en outlet i Oslo.
Modeföretaget har även öppnat nytt showroom i Stockholm och tagit över ett befintligt i Oslo.
- Jag är övertygad att varumärket har en hel del att bidra med då det skiljer sig en hel del från det traditionella nordiska modet som oftast är enfärgat och stilrent. Scotch & Sodas lekfullhet tillsammans med detaljarbete kommer in som ett bra komplement till andra modevarumärken.