De är mest digitaliserade
Ica är Sveriges med digitaliserade bolag. Det visar Digitaliseringsindex – en rapport som publiceras för första gången, där Sveriges 100 mest digitaliserade företag listas. Men en hel del modeföretag ryms på listan däribland NLY Scandinavia, Lindex, H&M samt varuhuskedjan Åhléns på topp 25 och Footway group, Kappahl, Boozt Fashion,Intersport, Jollyroom och Sportamore på topp 100.
De är mest digitaliserade – topp 25
1 | Ica |
2 | SVT |
3 | Avanza |
4 | Dagens Nyheter |
5 | Telia |
6 | Aftonbladet |
7 | Ikea |
8 | Pricerunner |
9 | Tradera |
10 | NLY Scandinavia |
11 | Spotify |
12 | Åhléns |
13 | Lindex |
14 | SAS |
15 | Bokus |
16 | C More Entertainment |
17 | Tele 2 |
18 | H&M |
19 | Expressen |
20 | Volvo |
21 | Comhem |
22 | CDON |
23 | Prisjakt |
24 | Apoteket |
25 | Jysk |
Gemensamt för de företag som hamnat i topp är att de har en hög aktivitet på sociala medier, där de interagerar mycket med sina följare. De arbetar dessutom med både SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökordsmarknadsföring), och har domäner med både organisk och köpt trafik.
Digitaliseringsindex ges som sagt ut för första gången men planen är att rapporten ska publiceras två gånger om året. Den bygger på en datadriven analys av företagens fotavtryck på nätet – från bland annat sökmotorer, sociala medier, företagens egna hemsidor och specifika kommersiella datakällor – baserat på algoritmer som tagits fram av det svenska teknikbolaget Cloudrepublic. Alla företag i listan är aktiebolag med organisationsnummer som börjar på 55, där bolagets korrekta webb-url samt ekonomiska data är kända.