Dyster kvartalsrapport från H&M
H&M har fått en tuff inledning på 2018. Modejättens rörelseresultat mer än halverades under senaste kvartalet, från 3 159 miljoner kronor till 1 208 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Försäljningen det första kvartalet på det brutna räkenskapsåret, december 2017-februari 2018, låg kvar på samma nivå som förra året.
"Starten har varit tuff"
Omsättningen stannade vid 53 554 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets 54 369 miljoner.
– Modebranschens snabba förändring fortsätter. Som tidigare kommunicerats har starten på året varit tuff. 2018 är ett omställningsår för H&M-gruppen då vi accelererar vårt förändringsarbete för att kunna ta tillvara på de möjligheter som den snabba digitaliseringen skapar, kommenterar vd:n Karl-Johan Persson det svaga resultatet.
– Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna. Under första kvartalet var H&M-gruppens försäljning i lokala valutor oförändrad, fortsätter han.
Öppnar för fler reor
Trots prisnedsättningarnas negativa åverkan, öppnar man för fler realisationer då värdet på varulagret ökat med sju procent, jämfört med motsvarande period förra året.
Några positiva nyheter går dock att utläsa, nämligen att den nyöppnade onlinebutiken i Indien har fått en bra start och att lanseringen av H&M och H&M Home på Tmall i Kina i slutet av mars har överträffat förväntningarna.
– Vi bedömer fortfarande att försäljningen för online och new business ska växa med över 25 procent under året och att H&M-gruppen når ett något bättre resultat för helåret 2018 jämfört med föregående år, säger Karl-Johan Persson i en kommentar.
För helåret 2018 planeras ett nettotillskott om cirka 220 nya butiker varav flesta är H&M-butiker där 45 kommer att ha H&M Home shop-in-shops. Cirka 90 butiker är Cos, & Other Stories, Monki, Weekday, Arket och Afound. Under 2018 planeras öppning även för 8 fristående H&M Home-butiker.