"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"
Londonbaserade svensken Erik Östling kliver på rollen som director of own labels hos Yoox Net-a-Porter Group och blir därmed ansvarig för utvecklingen av ett antal egna varumärken för nätbutikerna the Outnet och YOOX som ingår i e-handelskoncernen.
Uppdraget har han fått via posten som head of merchandising hos H&M-ägda Cos i London där han arbetat de senaste tre åren. Dessförinnan arbetade han som businessanalytiker i H&M:s globala säljteam och under de tre åren lärde han sig enligt egen utsago till Habit "extremt mycket om retail".
Erik Östling ska arbeta tillsammans med ett team av designer, inköpare och produktutvecklare och utveckla och ta fram totalt fem till sju varumärken med olika produkter och för olika målgrupper. Vilket typ av varumärken, förutom om att det handlar om både dam- och herrmärken, är inte helt officiellt ännu.
Hur tror du att de skiljer från tidigare arbete?
- Hos YNAP blir jag ansvarig för hela varumärkesstrategin från märkets identitet, produkt- och sortimentsutveckling till marknadsföring och även pr. Tidigare har jag fokuserat mer specifikt på forsäljning genom att säkerställa att rätt produkt är på rätt plats till rätt pris. Därtill har ett större fokus i arbetet varit på butik.
Vilken är din bakgrund och utbildning?
- Jag har civilingenjörsexamen från KTH och började karriären som konsult på Accenture där jag gjorde projekt för bland andra Apoteket och Nordea och efter det kom jag till H&M.
- Jag har alltid varit haft ett kläd- och modeintresse och lånade ofta min mammas symaskin för att sy om kläder. Hon lärde mig grunderna, om kvalitet samt hur man lagar byxor och stickar tröjor. Jag köpte en egen symaskin för första lönen från Accenture och har sedan dess tagit privata kurser i skrädderi och mönsterkonstruktion hos bland andra modedesignern Naim Josefi som jag tycker är en extremt inspirerande människa.
Hur fick du jobbet och varför valde du att kliva på?
-Titeln head of merchandising är en mycket viktig position för modeföretag och med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter. Att börja på ett nätbaserat företag kändes som ett naturligt steg och att valet föll på YNAP berodde till stor del på ett flertal kreativa samtal med Yoox och Outnets vd Alessandra Rossi. Hon har en otrolig känsla för stil och är precis som YNAP:s vd Federico Marchetti ingenjör och oerhört intelligent. Vårt gemensamma synsätt kring databaserat beslutsfattande men med ett passionerat intresse för kläder blev en naturlig gemensam nämnare.
Hur är det att arbeta med varumärken som är enbart digitala?
- Det är mycket spännande, för mig handlar det om helt andra synsätt. YNAP:s vd Federico Marchetti uttrycker det som att man säljer en bild av en produkt fram till dess att produkten levererats hem till kunden; först då blir bilden ett fysiskt objekt. Så det handlar mycket om kommunikation och att tydliggöra vilket värde produkten har för kunden endast genom text och bild. Affärsmodellen är också helt annorlunda än retail i fysiska butiker med en annan logistik, digital produktion, returhantering och hur i sin tur påverkar prissättning och marginaler.
Vad tar du med dig från Cos?
- Hur viktigt det är med ett tydligt syfte och en klar varumärketsidentitet, att kunden alltid är nummer ett och att en bra produkt talar för sig själv.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.