Han har vänt Gina Tricot
Magnus Månsson har snart suttit ett år på vd-posten. I maj 2017 kom han till ett bolag som efter flera år av tillväxt hade tappat både fart och lönsamhet.
– Styrelsen hade påbörjat en förändringsresa och den har vi kört vidare på. I stora drag fanns det ett fundament i form av historik, processer, ett varumärke och 2 000 anställda, men det fanns en vilsenhet i målbilden, säger han till Habit.
Förändringsarbetet har skett på flera fronter i bolaget.
– Vi har gjort väldigt många förändringar. Dels i hur vi jobbar, dels organisatoriska förändringar; hur butikerna ser ut, e-handeln och hur vi knyter ihop de båda, hur vi levererar, servicenivå i butik och hur vi paketerar varumärket. Hela min strategi bygger på alla de här delarna.
Innan bokslutet som släpps i juni blir offentligt vill Magnus Månsson varken kommunicera omsättning eller resultat.
– Jag kan säga att jag är nöjd. Vi har vänt bolaget. Vi tjänar pengar och vi har en tillväxt. Mer vill jag inte säga.
Under Habit Modebranschens Dag, som arrangeras av tidningen Habit, kommer Magnus Månsson bland annat att berätta om hur han tar sig an ett turnaround-uppdrag.
– Jag kommer att dela med mig av en omvärldsanalys, mina lärdomar i form av misstag och framgångar av bolag som är i en förändringsfas och hur jag arbetar med förändringen rent operativt.
Säkra din plats på Habit Modebranschens Dag här!
Se hela programmet här: Habit Modebranschens Dag 2018
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modebranschens Dag.