De har den bästa logistiken
Eton prisades på Habit Modegalan för att serva återförsäljare och konsumenter med logistik i toppklass, vilket är en viktig pusselbit för bolagets framgångar. Eton kan leverera varor till 40 länder samma dag, med reservationen att beställningen ska vara lagd före klockan 15. Under tre månader i höst kärvade dock logistiken, något som ska vara löst nu, enligt vd Hans Davidsson. Anledningen till fördröjda leveranser var att bolaget hade bytt affärssystem.
Till meritlistan kan även tilläggas att företaget har en av marknadens lägsta reklamationer och returer.
Ett automatiskt robotsystem tas förmodligen i drift i början av nästa år, och just nu pågår arbetet med att erbjuda en timmes-leverans, samma dag till dagen efter-leverans.
Juryns motivering:
Årets logistikpris inom mode tilldelas en lösning som möjliggjort en framgångsrik internationell expansion. Genom snabba processer och effektiva lösningar levereras kundanpassade varor runt om i hela världen. Det sofistikerade serviceerbjudandet har lett till nöjda kunder och marknadens lägsta antal returer, vilket sparar resurser och minskar miljöpåverkan.
Finalister:
Eton
Five Seasons
Jollyroom
Juryn:
Bengt Wessborg, Star Republic
Patrik Andersson, DFDS Customs Sweden
Magnus Swahn, Conlogic
Joakim Jansch, DHL
Göran Sundberg, branschexpert
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.