Julklappar för 23 miljarder
Den svenska julhandeln kommer att öka i med 3 procent i år, det beräknar Svensk Handel i sin julhandelsprognos. Totalt beräknas svenskarna köpa julklappar för 23 miljarder vilket innebär att genomsnittssvensken kommer att lägga ner 3 300 kronor på julklappar i år.
Även om julhandeln ökar är den ökningen måttlig i jämförelse med hushållens inkomster och konjunkturen i stort. Förklaringen till den här "måttfullheten" tros bland annat bero på att kunderna i större utsträckning lägger pengar på upplevelser och resor samt att försäljningstillfällen som Black Friday och Singles Day ökat i omfattning. Ungefär tre miljarder kronor av julklappsköpen har skett redan i november
Näthandeln fortsätter även den att öka, 36 procent av konsumenterna köper majoriteten av sina julklappar online och nästan 60 procent uppger att de kommer att köpa några julklappar online.
Samtidigt som julhandeln ökar uppger 30 procent av de tillfrågade att de tänker dra ner på sitt handlande av klappar i jämförelse med året innan. Förra året låg den siffran på 25 procent.