23948sdkhjf

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Our Legacys kreativa chef Cristopher Nying kammade hem titeln Årets Designer 2018 på Habit Modegalan i november. När vi ses är han just i färd med att avsluta arbetet med höstens kollektioner. Förhöstens prover har anlänt till kontoret och i det stora showroomet förbereds en fotografering. Det råder full aktivitet i den storslagna takvåningen i två plan på Östermalm i Stockholm ett stenkast från Strandvägen. Sticker man ut huvudet genom fönstren skymtar Riddarfjärden. En burgen del av staden som på sätt och vis kontrasterar mot Our Legacys ganska chosefria, om än coola, framtoning.

Cristopher Nying håller till högst upp där dagsljuset flödar in. Här arbetar han tillsammans med sitt team på tio personer med all design och produktutveckling. I takt med att varumärket växt har Cristopher Nyings arbetsuppgifter förändrats.
– Jag har lika mycket ansvar, men är friare. Jag låser mig inte vid statiska uppgifter på samma sätt längre. Att det funkar har jag mitt team att tacka för. Sedan är jag fortfarande inne och pillar på detaljer, det är viktigt. Jag drar upp de större linjerna, men nöter inte lika mycket med skissandet.

Kollegorna sitter tätt tillsammans vid höga arbetsbord. Stämningen är uppsluppen och Cristopher Nying får skämtsamma tillrop under Habits fotografering.

Han beskriver sina arbetsdagar som förhållandevis lika.
– Jag är egentligen involverad i allt. Design för dam och herr, foto, kommunikation och butiker. De flesta koncept som skapas. Även om jag lägger den mesta tiden på produkten.

Cristopher Nying har ingen regelrätt kläddesignbakgrund. I stället har han studerat konst, design och grafisk formgivning. Och arbetat i klädbutik.
– Det tog ett tag att fatta alla grejer, men nu känner jag mig trygg med att göra kläder.

I januari premiärvisades Our Legacys damkollektion för inköpare och press: En fullskalig kollektion med ett nittiotal plagg som även inkluderar skor. Tanken om en damlinje har funnits hos Cristopher Nying nästan från varumärkets start. Att den dröjt sätter han till viss del samman med sin historia.
– Eftersom att jag inte har någon klassisk modebakgrund gjorde jag från början framför allt kläder som jag själv ville ha. Sedan ledde arbetet till något annat, det blev mer av ett uttryck. Jag fick ett infall för typ sex sju år sedan när jag började skicka prover på damplagg till fabrik. Men samtidigt hade jag en känsla av att vi inte nått hela vägen med herr. Vi var inte tillräckligt bra. Så dam fick vänta.

Dam och herr skapas under samma paraply och dynamiken mellan kollektionerna är oerhört viktig, enligt Cristopher Nying.
– Det har också varit det svåra. Eftersom herr var utgångspunkten var det viktigt att i princip få bort den inputen. I stället behövde vi få in influenser från dam. Därför backade vi bandet och gjorde damkollektionen något före herr, för att snarare låta dam påverka herr. Det var svårt, men det känns som att det var rätt väg att gå.

Our Legacy har alltid lagt ned stor möda vid materialen. Åtskilliga tyger tas fram exklusivt för varumärket tillsammans med materialutvecklare. De flesta tyger används till både dam och herr.
– Vi har nästan aldrig jobbat med stretch på herr och det gör vi knappt på dam heller. Vi försöker applicera autentiska naturliga material även på dam.

Även om plaggtyperna kan vara desamma skiljer sig passform och mönster åt. Det handlar inte om att ta en herrskjorta och göra den i mindre storlek.
– Vi kanske tar idén från herrskjortan, men mönstret är nytt. På samma sätt har vi gjort en damblus och klänning till herr.

Cristopher Nying undviker begreppet unisex.
– Jag har aldrig riktigt gillat det tänket. Jag tycker inte att resultatet blir tillräckligt distinkt. Unisex är att befinna sig någonstans mittemellan. Vill man som tjej ha en herrskjorta köper man en herrskjorta. Våra kroppar ser olika ut. Det tycker jag är viktigt att ta hänsyn till. Det är ju ändå kläder vi håller på med, kläder som sitter på kroppen.

Our Legacys kläder är i hög grad klassiska i uttrycket.
– Förhoppningsvis med en varierad känsla, där vi hanterar olika produkttyper. Vi gillar många olika saker, det kan vara stora jeans och en tajt rock. Det är inte bara en stil.

När vi ses ska kollektionsarbetet för våren 2020 snart sätta igång. Cristopher Nying säger att han är som mest kreativ efter en ledig sommar.
– Det är bra att zooma ut. Att inte tänka med pannan utan skjuta verksamheten till bakhuvudet.

En ny säsong börjar med en motreaktion.
– Min första tanke är att jag måste bort från det jag håller på med. Och då menar jag inte att jag behöver förnyelse. Jag vill stå där vi är, men hitta ett motsatt uttryck. Det är ofta ganska enkla saker, som material och färger till exempel: från ull till nylon, från starka färger till dova, och så vidare.

Kommande vårkollektion heter synthesis och är inspirerad av landet. Cristopher Nying beskriver hur han tar bort de tydliga kopplingarna och gör dem abstrakta. Den här gången landade det abstrakta i materialval, olika slags skyddsnät som täcker rabatter och träd, som linnekanvas.

Kollektionen dessförinnan handlade om resande, den fria själen. En slags antites till en fast plats och livet på landet.
– Egentligen är kollektionerna inte superolika. Färgerna är naturliga, men materialen skapar ändå en kontrast.

Our Legacys produktion sker i Portugal och Italien. I Portugal finns även ett tyglager och ett sourcingkontor. I takt med att varumärkets volymer har minskat med åren har produkternas kvalitet ökat.
– Tidigare kom det ut en blandning av bra grejer och allt för mycket skräp. Vi tänker mycket på miljöfrågan och jobbar med fabriker med bra policy. Men det är klart att vi vill göra mer och bli starkare.

Ett led i att agera mer hållbart är Our Legacys butikskoncept Work Shop. Här återvinns tyger, plagg och idéer.
– Vi vill vara transparenta. Vi tar vara på vintageplagg som vi köper, syr upp barnplagg av resttyger och gör om plagg på plats i butiken. Vi färgar, syr om och ger plaggen ett nytt liv. Vi har till exempel haft några reklamationer på armébyxor. Då tog vi loss fickorna och sydde fast dem på jeans. Ibland utvecklas plagg i Work Shop som sedan hamnar i den ordinarie kollektionen. Det är superbra.
– Med mode är det viktigt att recykla det man gör. Inte bara låtsas att man ska spå framtiden hela tiden.

Our Legacy i fakta
Lansering: 2005. Första fullsortimentskollektionen för herr släpptes 2008. Sedan 2012 arbetar varumärket mer konceptuellt. Våren 2019 lanseras en damlinje.
Ägare: Richardos Klarén, vd; Jockum Hallin, styrelseordförande och Cristopher Nying, kreativ chef, styrelsemedlem.
Omsättning 2017: 66 miljoner kronor.
Butiker: Den första egna butiken öppnade 2008 på Krukmakargatan i Stockholm. 2012 slogs dörrarna upp till butik nummer två i Stockholm, på Jakobsbergsgatan samt till den numera stängda butiken i Göteborg. 2014 stod London och Soho på tur. 2016 öppnade Work Shop i Rödabergen i Stockholm. 25 oktober 2018 öppnade en butik i Mitte i Berlin.
Återförsäljare: 200–250 butiker runt om i världen. Dam inleder med en återhållen distribution.
Egen e-handel: Står för 15 procent av försäljningen.
Största marknader: USA, följt av Storbritannien och Skandinavien.
Antal anställda: 35.

6 snabba frågor till Cristopher Nying

Vad är du mest stolt över?
– Där vi är nu. Att vi har fått ihop ett superbra gäng är bland det viktigaste. Det är kul att gå till jobbet.

Vilken roll spelar second hand i ditt arbete?
– Vi köper gamla kläder och tittar på konstruktioner. Det är en viktig del i arbetet. För mig har sourcing alltid varit halva grejen. Det är nog bara så jag är.

USA är er största marknad. Väntar butiksöppning?
– Vi har kikat på butik i USA, men det är ett stort beslut att ta när man är ett företag som växer organiskt. Men förhoppningsvis gör vi det i framtiden. Vi har nosat på USA tidigare, med en en pop up-butik i Los Angeles, och har bra kontakter.

Är fysisk butik viktigt?
– Jag tycker det. Men den digitala butiken är lika viktig. I dag måste man tänka till lite mer i fysisk butik. Försöka få till den där känslan som man hade en gång i tiden med mode. Att man kan gå till ett ställe och hitta något man aldrig tidigare sett. Vår Work Shop har fungerat väldigt bra. Det finns ingen e-handel kopplad till konceptet. Vi har bara gjort saker specifikt till konceptet. Där har vi märkt att det fysiska intresset finns. Man måste bara göra något som är unikt och äkta.

Ställer ni ut på mässor för att hitta nya butiker?
– Nej, vi har showroom i Paris och Milano. Och vi har en partner i Japan. Den största införsäljningen sker i Paris och på kontoret i Stockholm. För oss har mässor spelat ut sin roll för länge sedan. Att det är mycket folk på mässor blir ett orosmoment för de som köper in. Vi vill säkra att kunden gör ett bra inköp. I ett showroom är det lugnt och man kan förklara kollektionen för kunden.

Vilken kommunikationskanal är viktigast för er?
– Instagram är ju stort. På ett sätt skulle jag önska att det inte var så. Det känns inte som att det har så mycket integritet. Även om det är coolt också med snabba reaktioner och diskussioner. Vi gör inte visningar, men däremot presentationer. Vi kommer att göra en grej i Stockholm i januari. Vad det blir håller vi på att undersöka. Tidigare har vi mestadels gjort böcker och filmer. Jag tycker det känns viktigt. Det handlar om en tidlös produkt. Man får med sig ett värdigt avslut på en säsong.

Dover Street Market + Work Shop

Den prestigefyllda multibrandbutiken Dover Street Market har fått upp ögonen för Our Legacy. I slutet av oktober tilldelades varumärket under ett par veckor en egen yta i Tokyo-butiken med konceptet Work Shop. Utöver en installation och unika plagg fanns en medarbetare från teamet på plats för att handmåla plagg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078