Best of Brands med ny ägare
UPPDATERAD: Läs en intervju med Stefan von Stein, vd för nya ägaren SDHJ Group, om förvärvet av Best of Brands.
SDHJ Group, som äger shoppingklubbarna Members.com och Campadre, köper konkursade modekedjan Best of Brands och ska utveckla kedjans e-handel, fysiska butiker, försäljning i omnikanaler och även lansera konceptet utomlands.
Bakom SDHJ står Torsten Jansson, Pelle Törnberg, Mikael Solberg, Göran Härstedt och Patrick Hannel.
Nya Best of Brands ska vara tillgängligt i flera säljkanaler som fysiska butiker och e-handel, i app och genom så kallad marketplace. Lansering ska först ske i Norden och därefter globalt.
Målsättningen är att skapa en en ny "version av modekedjan och bygga en ledande modeportal för premiumvarumärken inom dam- och herrmode".
Därtill heter det att företaget har möjligheter att ge "leverantörer möjligheter som de inte haft tillgång till tidigare”.
Modekedjans webbutik ska läggas på samma IT- och logistikplattform som SDHJ Groups medlemsklubbar och i ett pressmeddelande skriver företaget att ”vi har sedan tidigare utvecklat en väl fungerande och skalbar infrastruktur för e-handel. Det ger oss stora möjligheter nu när vi tar över Best of Brands".
- Att ta över ett så pass starkt och internationellt gångbart varumärke med butiksverksamhet som Best of Brands är en jättemöjlighet för oss. Genom våra andra e-handelsbolag har vi kunskap och erfarenhet av hur man skapar en hållbar och vinstdrivande affär inom mode på nätet. Nu skapar vi ett nytt bolag och vår vision är att bygga något som på sikt ska bli en miljardaffär, säger Stefan von Stein, vd för SDHJ Group i en kommentar.
Modekedjan hade vid konkursen, den 9 januari, tre butiker kvar och sedan dess har butiken i Kompassen i Göteborg stängt. I dag kvarstår butiker i Sickla i Stockholm och Atollen i Jönköping. Den 14 januari gick konkursförvaltaren ut och sa att man siktade på att hitta en köpare till butikskonceptet.