Haglöfs mot nya mål
I höstas tog sport- och outdoorföretaget fram en ny tillväxtstrategi för tiden fram till 2022 som bland annat ska innebära ökad tillväxttakt genom ny produktmix och ytterligare satsningar inom innovation och varumärkesprofilering.
– Den nya strategin kommer göra det möjligt för Haglöfs att bli mycket mer fokuserat. Våra produkter, varumärkesprofilering och marknadsföring kommer bättre att återspegla vårt hantverk, arv och konkurrenskraft med högpresterande premiumprodukter. Vi kommer också att bli mycket mer konsumentorienterade, säger vd Carsten Unbehaun i en kommentar.
Inom affärsområdet Clothing ska fokus ligga på skal- och isoleringskategorier och inom affärsområdena Footwear och Hardware kommer bolaget att fokusera på lågskor och ryggsäckar för dagsturer. För att se över hel produktutbudet har Haglöfs rekryterat Paul Cosgrove till posten som ny global produktdirektör.
Därtill ska företaget lägga krut på digital försäljning; både via egen webbhandel och externa e-handlare. Strategin ska stärka varumärket och försäljningen i Norden och globalt och en översyn av försäljningskanaler har gjort och därtill har företaget presenterat en egen e-handelskanal och omarbetat sin varumärkesplattform.
– Vi ser en stor tillväxtpotential inom digital försäljning - tillsammans med våra premiumpartners samt via vår egen e-handelsplattform. Eftersom konsumenterna blir alltmer digitala ser vi också möjligheter att genom digital kommunikation bygga starkare relationer med våra kunder för att stödja varumärkespreferens och -lojalitet. En av våra viktigaste prioriteringar framöver är att stärka vår varumärkespositionering som ”the progressive outdoor performance brand from Sweden”, säger Carsten Unbehaun.
I ett pressmeddelande skriver sport- och outdoorföretaget att 2018 blev ett bättre år med ökad nettoomsättning och förbättrad bruttomarginal. Sedan 2010 ägs Haglöfs av Asics.