23948sdkhjf

Nya hot mot hårt pressad modehandel

I den hårt pressade modehandeln har tillväxten för e-handeln konsekvent legat högre än i sällansköpsvaruhandeln som helhet. Det har bland annat lett till att antalet butiker minskat med 14 procent mellan 2011 och 2017, enligt Svensk Handels nya rapport ”Läget i handeln”.

Uppemot 50 000 arbetstillfällen i den svenska sällanköpsvaruhandeln kan komma att försvinna fram till år 2030, på grund av den accelererande e-handelsutvecklingen och den ökande konkurrensen från utlandet.

Får vi dessutom en långvarig lågkonjunktur av dansk modell kan ytterligare 50 000 jobb försvinna inom detalj- och partihandel.

Det är det mest extrema scenariot i rapporten, som presenterades på tisdagen.

Enligt de två olika scenarierna rapporten delar upp den troliga utveckingen i kommer 7 000 eller drygt 11 000 tusen butiker att försvinna inom sällanköpsvaruhandeln. Det som skiljer scenariorna åt är hur snabbt e-handeln ökar.

Nytt i årets rapport är också att man har analyserat hur en långvarig lågkonjunktur skulle påverka den svenska handeln.

– I och med att handelns tillväxtsiffror varit lägre än de svenska hushållens konsumtionsökningar de senaste åren skulle en utdragen lågkonjunktur likt den danska slå hårt mot den svenska handeln, säger Johan Davidson, Svensk Handels chefsekonom.

En utdragen lågkonjunktur skulle kunna kosta handeln 180 miljarder kronor i omsättning och hota 50 000 jobb i detalj- och partihandel.

Det är utöver de uppemot 50 000 jobb som redan är hotade i detaljhandeln.

– Hushållens utsikter för konsumtion är fortsatta goda men konkurrensen om kunden blir tuffare. En avgörande fråga är hur mycket av e-handeln som hamnar utomlands. Mixen mellan fysisk butik, e-handel och leveranser från Sverigebaserade lager kommer att vara ett starkt erbjudande framöver, säger Johan Davidson.

– Hastigheten i handelns omställning går snabbare än någonsin. Kunder kan enkelt jämföra varor och priser från hela världen direkt i sin mobil. När handelns spelplan snabbt ritas om är det avgörande att svenska handlare får rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093