20 butiker ska bort i modekedjan
Tredje kvartalet har varit en besvikelse för Kappahl som har identifierat 20 butiker som inte uppfyller bolagets lönsamhetskrav och därför kommer att stängas. Det räcker dock inte utan ytterligare åtgärder arbetas fram inom kort för att stärka resultatet, enligt vd Elisabeth Peregi.
Modebolaget Kappahl redovisar ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 121 miljoner kronor.
Resultatet har påverkats av engångskostnader på 43 miljoner kronor för det program som påbörjats för att förstärka resultatet, skriver Kappahl. Nettoomsättningen uppgick till 1.200 miljoner kronor (1.242). Den jämförbara försäljningen minskade med 5,6 procent. Bruttomarginalen blev 60,8 procent (64,5).
Tredje kvartalet blev ett utmanande kvartal för Kappahl med en mycket svag avslutning på de nordiska marknaderna, skriver vd Elisabeth Peregi efter att ha redovisat ett tapp i den jämförbara försäljningen på 5,6 procent.
Enligt vd ledde det hårda konkurrenstrycket till en högre sänkningsgrad än föregående år och påverkade tillsammans med ökade inköpspriser bruttomarginalen som för kvartalet sjönk till 60,8 procent (64,5).
"Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett för svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt relevanta för vår viktiga damkund", skriver vd:n.
Kappahls lagernivåer är högre än planerat men består enligt bolaget till största del av sommarvaror som fortfarande är aktuella.
Tillsammans med intensifierade hyresförhandlingar och omförhandlingar av avtal kommer Kappahl att få en resultatförstärkande effekt om 100 miljoner kronor med full effekt från september och tolv månader framåt.
Men mer kommer, enligt Elisabeth Peregi:
"Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än de 100 miljonerna som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer", skriver hon.