Bakåt och framåt med Nelly
Nelly grundades 2004 och firar med start i veckan därmed 15 år med ny kampanj och jubileumskollektion. I kampanjen, som är en hyllning till e-handlarens digitala resa och tidiga samarbeten med influencer och ambassadörer, syns långvariga samarbetspartnern Kenza Zouiten, influencern Alice Stenlöf och artisten Imenella.
Habit passade på att ställa fem frågor till vd Anna Ullman Sersé.
Hur fortsätter ni att vara relevanta för målgruppen och var syns ni bäst?
– En av Nellys främsta styrkor är att vi är nära vår målgrupp och förstår hur vi bäst når dem. Våra egna kanaler som vår sajt och sociala kanaler är viktiga. Bäst blir det när vi med samma budskap kombinerar egna kanaler med till exempel externa kanaler som influencer- och digital marknadsföring. Snapchat är viktigare för den yngsta kunden medan på Facebook fungerar bäst för lite äldre följare.
Vilka är utmaningarna när man kommunicerar och marknadsför sig till ung och kanske inte alltid så märkeslojal kund?
– De ändrar sig väldigt snabbt, är otåliga och konsumerar otroligt mycket innehåll. Därför måste vi vara väldigt relevanta för att få deras uppmärksamhet. Det funkar inte med att köra på samma hela tiden utan vi lägger mycket tid och resurser på att vara innovativa just i hur vi kommunicerar med kunden för att behålla deras intresse.
Har Nelly kommit till rätta med returkrånglet?
– Vi digitaliserade vår kundupplevelse för returer i mars. Det gör det lättare för våra kunder att göra ett byte och vi kan få mer information om varför de returnerar så vi kan lära oss och jobba proaktivt med onödiga returer. Dock så är det så att våra allra bästa kunder som köper mycket också returnerar mycket. Hemmet blir ett provrum och så länge de behåller några plagg blir det ändå lönsamt för oss.
Hur ser ni på att också finnas fysiskt och hur har arbetet med andra e-handlare och via externa kanaler fallit ut?
– Vi har ett showroom för utlån av kläder till influencer och press vid vårt kontor i Stockholm. Vi har också testat flera pop-ups för att finnas tillfälligt där vi tror att våra kunder skulle uppskatta det just då. Sedan säljer vi sedan i februari på Zalando och det är intressant att se vad det ger. Hittills ser vi att vi når kunder i marknader där vi själva inte är starka i dag.
Hur har din första tid på vd-posten, ett och ett halvt år, varit?
– Nelly är ett otroligt härligt företag, så jag stormtrivs. Mycket fokus har gått åt att rekrytera ett starkt team. Hela ledningsgruppen är ny och det jag är mest stolt över personligen är att vi har fått ihop ett så bra team. Det fanns en del att ta tag i när jag började och vi har kommit en bit på vägen men är långt ifrån klara.
Nelly ingår i Qliro Group och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor årligen.