Han blir ny vd för Salming Sports
Joakim Sandin har utsetts till ny vd för Salming Sports. Han rekryteras internt och kommer närmast från posten som försäljnings- och exportchef och beskrivs ha lång erfarenhet av arbete med varumärket. Företaget stöper om hela organisationen och har även en ny marknadsavdelning under ledning av nye marknadschefen Marcus Waltilla.
– Vi byter tränare och ändrar spelsystem. Plockar hem ett par utlandsproffs med god erfarenhet inom bolaget och sätter fundamentet där vi nyttjar befintliga styrkor och kompetenser för att lira bra ihop. Det är laget som gäller och alla i truppen behövs för att lyckas. Ingen är utbytbar. Vi har ett grymt inspirerande varumärke, nu är det hög tid att att skapa ett lika starkt bolag, säger Joakim Sandin i en kommentar.
Fokus för sportföretaget, som utvecklar, designar och marknadsför produkter för innebandy, löpning, handboll och squash, är att göra varumärket Salming mer synligt inte minst digitalt och senare i höst väntar nylansering av sajten. Sportföretaget har bas i Sisjön i Göteborg och försäljning via sportkedjor som Intersport, Stadium, Team Sportia, XXL och sportfackhandlare som Runners Store, Klubbhuset och Assist.
Företaget har försäljning till ett 60-tal länder varav tre sker genom egna dotterbolag i Tyskland, Kanada och USA.
Salming Sports omästtning för 2018 uppgick till 133 miljoner kronor. Bolaget redovisade ett neagtivt rörelseresultat, EBIT, om -14 miljoner kronor i fjol vilket dock var förbättrat mot 2017 då rörelseresultatet, EBIT, landade på nära - 23 miljoner kronor.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.