23948sdkhjf

Twilfits rekonstruktion: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg till Habit om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

På fredagen kunde Habit berätta att den anrika underklädeskedjan Twilfit med 57 butiker i Sverige ansökt om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt.  

Orsaker till att kedjan nu ansöker om rekonstruktion uppges vara bland annat en negativ försäljningstrend och ändrade konsumtionsmönster, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att se över butiksbeståndet och till Habit säger styrelseordförande Otto Drakenberg att butiksstängningar är ytterst nödvändiga för att kunna göra kedjan lönsam; något som man enligt rekonstruktionsansökan hoppas bli nästa år.

– Med hänsyn också till personalen så kan jag inte gå in på hur många butiker som Twilfit ska omfatta efter omstruktureringen men vi behöver komma ur alla lägen som är olönsamma för oss. Men utan att gå in på exakt antal så är min analys att vi signifikant ska minska antalet nuvarande butiker. Att komma ur vissa lägen är en av de tre viktigaste grundbultarna i rekonstruktionen, säger Otto Drakenberg till Habit.

Trots att Otto Drakenberg säger att butiksstängningar är nödvändiga så ska kedjan även i framtiden satsa på retail. 

– Vi tror fortsatt mycket på retail och det är en modell som passar Twilfit väldigt bra. Vi vill vara en av ledarna som ska locka tillbaka kunderna till butiker och köpcentrum och visa hur. Med rekonstruktionen har vi stora möjligheter att göra rätt och visa vägen till retail 2.0.

I rekonstruktionsansökan framkom att en av anledningarna till situationen är att nya affärssystem och webbplattform tärt på lönsamhet och likviditet. Ändå är nysatsningar på webbutik en del i rekonstruktionplanen?

– Vi ska inte bli ett e-handelsbolag och retail kommer även framgent att vara vårt viktigaste ben, men jag anser att vi ska ha en mycket bra och välfungerad webbutik som också ska stödja de fysiska butikerna. Vi har arbetat med att bygga upp vår e-handel men om du går in i webbutiken i dag så motsvarar upplevelsen i butiken inte pengarna vi lagt ned på IT. Kostnaderna inom IT är hårresande höga. Vi har i dagsläget också en för stor kostnadskostym och nu måste vi rätta munnen efter matsäcken framgent.

Otto Drakenberg klev på som styrelseordförande så sent som i juli i år. Han säger att han med sin tidigare bakgrund och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror har varit med om att lyfta bolag tidigare, bland annat norska Vin och sprit. Men han är ny i retailbranschen.  

Nu har enligt styreleordförande, ett nytt lag byggts upp och bolaget har sedan april en ny vd, Henrik Fisher, som har stor erfarenhet av detaljhandel. Därtill är även sedan en kort tid tillbaka en ny finansdirektör på plats liksom digital chef och IT-chef; alla med god kompetens för den vändning som klädkedjan skall åstadkomma framöver, menar Otto Drakenberg.

 – Vi är ett lag med nya kvastar som ska sopa i Twilfit. Det finns en stark kämpaglöd inom organisationen och Twilfit är ett anrikt och starkt varumärke som vi ska rädda. Vi är inte ett gäng slagna människor som behövt krypa till tingsrätten utan vi har en bra och utarbetad plan för att vända bolaget tillrätta och vi ser rekonstruktionen som en möjlighet att åstadkomma vändningen.

Förutom skulder till leverantörer, fastighetsägare, skatter och löner om 70 miljoner kronor så har Twilfit enligt rekonstruktionsansökan skulder på 32 miljoner kronor till moderbolaget R12 Kapital som ägt underklädeskedjan sedan 2005.

– R12 har varit en långsiktig ägare, särskilt för att vara riskkapitalist, och har haft mycket tålamod med oss och investerat mycket pengar i kedjan under åren; betydligt mycket mer pengar än de 32 miljoner kronor som står upptagna i rekonstruktionsansökan. Om man tittar historiskt på Twilfit så har bolaget gjort röda siffror under en längre tid och vi har kostat våra ägare väldigt mycket pengar. Vi måste börja tjäna pengar och det har jag gott hopp om att göra under nästa år.

– Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter, säger Otto Drakenberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.135