Så sålde Lindex – stängde åtta butiker under kvartalet
Lindex ökade försäljning på samtliga marknader under tredje kvartalet, juli till september.
Nettoomsättningen ökade med 0,4 procent och uppgick till 147,6 miljoner euro (147,0). I jämförbara valutakurser ökade försäljningen med 2,6 procent. Enligt jämförbara butiker och valutakurser ökade försäljningen med 3,3 procent.
Rörelseresultat förbättrades under kvartalet till 11,6 miljoner euro (10,8) eller 123,3 miljoner kronor (110,7).
”En fin försäljningstillväxt och minskade prisnedsättningar bidrog till den starka resultatförbättringen”, skriver Lindex i rapporten. Under kvartalet inledde modekedjan samarbete med e-handlaren Boozt och i rapporten framgår att kedjan ska ”stärka den internationella tillväxten och särskilt den digitala transformationen”, enligt en uppdaterad strategi för åren 2019 till 2023.
Onlineförsäljningen ökade med 24,4 procent under kvartalet.
- Vi har stora ambitioner för vår framtida tillväxt med fokus på att växa både med vår nuvarande verksamhet men också genom nya tillväxtmöjligheter. Bland annat är Kina en mycket intressant marknad där vi ser goda möjligheter och planerar att introducera Lindex online, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.
I oktober öppnade Lindex första franchisebutiken i Danmark. Under kvartalet öppnade kedjan tre butiker och stängde åtta.
I Stockmanns rapport framgår att Lindex under innevarande år fokuserar på att optimera sina butikslägen. ”Olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med år 2018”, heter det i rapporten.
Styrelsen i ägaren Stockmann fortsätter också flagga för att ”undersöka strategiska alternativ för Lindex ägarskap” och processen framskrider planenligt, heter det i rapporten.