Guldknappen till Haglöfs
Haglöfs har tilldelats modeutmärkelsen Guldknappen av Damernas Värld. Finalister var även Rodebjer och Our Legacy.
Priset får det anrika outdoormärket, grundat 1914, för att "företaget förenar utmärkt svensk design med ett genomgående hållbarhetstänk och en vilja att ständigt utvecklas".
- Funktion och stil är inte längre två ord som är motsatser. I bräschen för den förändringen går Haglöfs, som med sin moderna syn på design, i kombination med ett genomgående hållbarhetstänk och en vilja att ständigt utvecklas, är den självklara vinnaren av Damernas Världs modepris Guldknappen för året 2019, skriver Helena Skog på Damernas Värld.
Juryn bestod av Carin Wester, designchef på Åhléns, Cecilie Thorsmark, vd för Copenhagen Fashion Week, Maria Lindholm, journalist på DI Weekend, Silvana Iman, artist, Damernas Världs chefredaktör Jonna Bergh och Lisa Pettersson, DV:s modechef och ordförande i Guldknappens jury.
Därtill delar även Damernas Värld ut priset Guldknappen Accessoarer som i år tillföll Eytys grundat av Max Schiller och Jonathan Hirschfeld. Finalister var även Swedish Stockings och Oscar Magnuson.
Adam och Linda Fribergs modemärke Avavav tilldelades utmärkelsen Knappnålen, som tilldelas ett modemärke som juryn och tidningen tror lite extra på inför framtiden. Utmärkelsen får duon för "sin nytänkande syn på tillverkning, sin kreativa design och sitt fokus på en miljövänlig produktion tickar Avavav alla boxarna".