Vinnande ledarskap på Habit Modegalan
Hur skapar man en företagskultur som genererar och garanterar en hög och jämn kundupplevelse? En fundamental fråga för alla som jobbar inom retail, så fundamental att Habit Sko & Mode har beslutat att inrätta en ny kategori för Habit Modegalan 2019: Årets kunddrivna ledarskap.
Enligt kriterierna ska priset tilldelas en ledare för ett svenskt modeföretag som prioriterar kundmötet, engagerar medarbetarna i att både skapa och ta ansvar för kundupplevelsen och har tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget. Genom ett gediget juryarbete har tre finalister valts ut, alla väl meriterade inom handel och ledarskap: Dressmanns Sverigechef Morgan Olsson, Björn Borgs vd Henrik Bunge och Naturkompaniets vd Henrik Hoffman.
Habit frågade finalisterna vad som utmärker en god ledare och vad de anser vara den gordiska knuten för att med gemensamma företagskrafter skapa en god kundupplevelse.
– En bra ledare värdesätter alla medarbetare lika högt, vi har ju alla samma jobb, bara olika arbetsuppgifter. Jag ser det också som en självklarhet att jobba på butiksgolvet och sälja emellanåt, vid butiksbesök är jag där för att träffa alla i butiken, säljare, butikschefer och inte minst våra kunder, säger Morgan Olsson.
Henrik Bunge menar att mycket handlar om att släppa egot.
– Som ledare måste man ha en inneboende vilja att göra skillnad för någon annan än sig själv. Om något går bra, titta ut genom fönstret för att hitta de individer som har lyckats. Om något går dåligt, titta dig i spegeln och fråga dig vad du kunde ha gjort annorlunda. Man måste också vara supertydlig med vilka mål som sätts och de bakomliggande orsakerna så alla känner sig delaktiga.
Juryn i kategorin Årets kunddrivna ledarskap består av:
Lotta Eriksson, Daymaker
Inger Efraimsdotter
Anton Granlund , Slashten
Fredrik Ågren , KS Scandinavia
Freddy Bustos (juryordförande), Habit Sko & Mode