Tre ess på kundupplevelse – vem vinner på Habit Modegalan?
Kategorin Årets kreativa kundupplevelse i Habit Modegalan har skapats för att hylla allt det där som känslomässigt kittlar kundens habegär och triggar såväl försäljning som lojalitet: skyltfönster, exponering, display och marknadsföring.
Habit ställde samma fråga till årets tre finalister: Vad betyder en god kundupplevelse för just er?
– Att kunden får ett genuint och integritetsfullt bemötande, blir sedd, och verkligen får hjälp med sina behov och problem. Att man känner både inspiration och samhörighet, och därmed får med sig något mer än bara fina produkter med sig från besöket - oavsett om det sker online eller i butik. Många pratar om att sätta kunden i främsta rummet, men vi menar det verkligen, säger Helene Forsberg, vd på multibrandkedjan Grandpa, som idag driver fyra butiker och e-handel.
Mönstermästarna för de minsta, Mini Rodini, deklarerar att företaget vill ”ge en hel upplevelse: inspirera, ta hand om, engagera och utbilda”, något de idag kommunicerar i sju butiker, varav sex i Sverige och en i London samt egen e-handel.
– Vi tar barn på allvar och kundupplevelsen är lika mycket till för barnen som för de vuxna, säger Malin Odelfelt, marknadschef på Mini Rodini.
Karin Hagman är pr-ansvarig på H&M-ägda Weekday, som driver 38 butiker i tio länder för en ung och trendkänslig målgrupp:
– För oss handlar kundupplevelse om att på varje plats där vi möter vår kund vara tydliga och relevanta, genom att svara upp mot kundens behov på samma gång som vi är sanna mot vårt varumärke. I våra fysiska butiker vill vi till exempel inspirera kunden med våra produkter och kollektioner, och samtidigt visualisera kreativiteten i vårt varumärke.
Juryn tittar i första hand på det visuella uttrycket i fysiska butiker men även kreativ höjd i e-butik och digitala kanaler granskas för att säkerställa att företaget håller en jämn nivå oavsett var de möter kunden. – I och med att vi har en väldigt speciell atmosfär i butikerna så är det den vi försöker uttrycka i webbshoppen. Vi arbetar aktivt med färg, form och bildspråk, vi använder inte bara samma färger som i butikerna utan försöker även använda samma naturliga ljus. I och med att vi producerar allt kampanjmaterial själva blir det lättare att verkligen förmedla en enhetlig känsla, förklarar Helene Forsberg
På Weekday skapas kundteam som jobbar tvärfunktionellt med alla avdelningar, från sortiment, marknad, store sales och online för att bibehålla helikopterperspektivet.
– Tillsammans äger och sätter teamen vår kommersiella planering och sedan ansvarar vi individuellt för att ta ut den på bästa sätt i sina respektive kanaler som webshopen, butikerna eller social media.
För Mini Rodinis del tror Malin Odefelt att det är en del av företagets styrka och profil att våga vara personlig, inte bara genom sin lekfulla designprofil utan även sticka ut hakan i samhällsdebatten i frågor som engagerar dem själva. Företaget har bland annat samarbetet med Sea Shepherd, en ickevåldsam aktivistorganisation som jobbar mot rovfiske i världshaven. – Vi jobbar med saker vi tror på och vi tror att kunden uppskattar det personliga och genuina engagemanget. Vi skapar engagemang med samarbeten där vi kan driva frågor som vi brinner för och gör skräddarsydda events med upplevelser för barn och vuxna.
Jury:
Anne Hesselgren, KOM
Charlotte Norden, Cellbes
Fredrik Thorsson, FTP Projects
Eva Nilsson, Marimekko
Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode