Stylein redo att växla upp
Stylein har under de två senaste åren arbetat hårt med att digitalisera bolaget, något som Habit tidigare uppmärksammat.
Arbetet har bland annat skett i samarbetet med Nordic Tech House, som äger 5 procent av bolaget, och handlat om att ställa om flertalet processer och innefattat en nytt lager, ny plattform, ett nytt sätt att arbeta på designnivå samt ny strategi för varumärkesarbetet i e-handel och sociala medier något som fått effekt i en rejält ökad digital försäljning.
– Linus Kaasik och Nordic Tech House har hjälp oss att rannsaka affären och att skynda mer långsamt. Förut sprang vi på lite för många bollar, tackade ja till för mycket och tog som ett litet bolag för många risker vilket resultarerade i för stora förluster. Även om deras ägarandel inte är stor så är de väldigt bra att ha som bollplank, säger Elin Alemdar, grundare, vd och kreativ chef till Habit.
I maj öppnade modeföretaget yta på Åhléns city i Stockholm och nu väntar även en yta på varuhuset i Göteborg.
– Det har gått över förväntan och jag är väldigt nöjd med utvecklingen och vi har verkligen hittat hem på Åhléns. Därför öppnar vi även en yta på varuhuset i Göteborg. Vi har också kvar butiken i Sturegallerian och i den ska vi nu erbjuda kuderna att hämta upp e-handlade varor i butik, säger Elin Alemdar till Habit.
Arbetet med sociala medier och ny webbutik har också givit frukt och numera står e-handeln för 20 procent av omsättningen och målet är att den ska utgöra häften av omsättningen om ett till två år, siar Elin Alemdar då företaget också arbetar med färre återförsäljare i dag.
I september lanserade Stylein ett samarbete med Ellos och Isabella Löwengrip som Elin Alemdar föll väldigt väl ut även om arbetet var utmanande.
– Det var väldigt utvecklande och lyckat att arbeta med Ellos och med Isabella Löwengrip och vi fick chansen att möta en ny kund och även se att vi kan bära och klara att leverera till ett så pass stort samarbete, säger Elin Alemdar.
Nytt i Styleingarderoben i höst är denim.
– En viktig del i vårt nya vis att arbeta är att vi vill arbeta mycket mer med en modern look och att hjälpa kunden att bygga en klassisk garderob och då är denim och ett par riktigt bra jeans viktiga byggstenar. Därför lanserar vi nu två modeller av en klassisk denimbyxa, säger Elin Alemdar.
När innevarande år summeras kan Elin Alemdar glädjas åt svarta siffror och ett litet plus.
2018 låg omsättningen på nära 16 miljoner och 2019 är prognosen 23 miljoner. När bolaget nu är i genom något som hon också betecknar som ett brutalt jobbiga renoveringsår är hon också redo att ta in investerare för att kunna växla upp verksamheten.
Dock vill hon inte släppa kontrollen men har under en längre tid haft en löpande dialog med flera investerare för att kunna växla upp affären ytterligare.
– Nu har vi lagt en bra grund för tillväxt även om vi fortsatt ska arbeta med siktet inställt på våra befintliga marknader med Skandinavien i fokus.