Polarn O. Pyret byter vd: ”Bolaget behöver en annan vd-profil”
Johan Munck kliver på som ny vd för Polarn O. Pyret. Han efterträder Nanna Hedlund och tillträder den 7 februari. Nanna Hedlund har verkat på vd-posten i fyra år rekryterades till barnklädeskedjan från Kicks.
I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”förändringen görs för att bolaget behöver en annan vd-profil för att ta sig an de finansiella utmaningarna som bolaget står inför”.
– Johans bakgrund, där han med framgång drivit stora retail-organisationer samt har mångårig erfarenhet från inköpsplanering och erfarenhet av att leda processen kring företagsförvärv, kommer att hjälpa Polarn O. Pyret att nå nästa steg i företagets utveckling, säger Michael Lemner, barnklädeskedjans styrelseordförande i en kommentar.
Johan Munck har ett längre förflutet inom detaljhandeln och har haft ett flertal seniora roller inom svenska och europeiska detaljhandelsbolag som Nordenchef för Esprit, försäljningsdirektör på Hunkemöller samt ett flertal tjänster inom både försäljning och inköp på H&M i Sverige, Belgien, Frankrike och Spanien.
– Jag är mycket hedrad att få chansen att leda detta emblematiska varumärke i dessa utmanande tider. Tillsammans med teamet blir nu vår huvuduppgift att vända den negativa försäljningsutvecklingen, fortsätta exekveringen av strategin och samtidigt finna en ny, stark, ägare till Polarn O. Pyret, säger Johan Munck i en kommentar.
Så sent som förra veckan intervjuade Habit Nanna Hedlund om barnklädeskedjan framtida strategier som bland annat innefattar minskad produktion, fokus på långsiktiga basplagg, secondhand och försäljning via för kedjan nya digitala kanaler som Zalando och Amazon.