Joy i konkurs
MQ försätter modekedjan Joy, Joy Shop AB, i konkurs. Ansökan skickades in i dag, den 18 mars. I kedjan, grundad 1971, finns för närvarande 40 butiker samt e-handel.
Det framgår av delårsrapporten för MQ som presenterades på onsdagen och där det också framgår att modekoncernen nu väljer att lägga allt fokus på Marqet samt e-handel.
I rapporten heter det att "styrelsen också tagit beslut om att satsa på de delar av verksamheten som bedöms lönsamma och kassaflödespositiva, det betyder att styrelsen kommer att ansöka om konkurs för vårt dotterbolag Joy Shop AB".
De fysiska butikerna samt e-handeln stängs nu tillfälligt för att möjliggöra inventeringar. Inom kort kommer butikerna att öppna igen och då för utförsäljning. Lars-Henrik Andersson, Cirio Advokatbyrå AB, har förordats som konkursförvaltare.
"Joys konkursansökan baseras på att Joy är insolvent och saknar förmåga att vända den negativa utvecklingen inom rimlig tid. Joy har under en längre tid haft ett negativt resultat och givet den finansiella situation som MQ-koncernen befinner sig i ser inte MQ förutsättningar för en ytterligare satsning på Joy", upper MQ-koncernen i ett pressmeddelande.
Under det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick Joys nettoomsättning till 40 miljoner kronor (53) och rörelseresultatet landade på -14 miljoner kronor (-22). Nettoomsättningen minskade under kvaratlet med -24,5 procent. Joys försäljning i jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med -9,8 procent.
Joy har krisat en längre tid och i januari i fjol sjösatte koncernen ett åtgärdsprogram som innebar att koncernen skulle dra ned kostnaderna med 50 miljoner kronor under kommande bokföringsår och åtgärderna slog både mot Joy och MQ.
För Joy innebar det att totalt 13 butiker skulle stängas, vilket motsvarar en fjärdedel av kedjans butiksnät.
Joys huvudkontor stängdes och den kvarvarande verksamheten flyttades in i MQ:s befintliga lokaler för att, enligt ett pressmeddelande, uppnå bästa synergieffekt.
MQ har ägt Joy sedan i mitten av mars 2016 och köpte kedjan, som då bestod av 54 butiker, av Segulah för 38,5 miljoner kronor.
Under de senaste sex månaderna uppgick modekedjans nettoomsättning till 91 miljoner kronor (122) vilket var en minskning med -25,4 procent. Joys försäljning i jämförbara butiker minskade under perioden med -10,5 procent.