Woodbird öppnar yta på Åhléns
Danska modemärket Woodbird, grundat 2010, öppnar i veckan yta; en så kallad soft shop om 15 kvadratmeter på Åhléns city i Stockholm.
Ytan är den första egna butikssatsningen för modemärket och är framtagen i samarbete med märkets svenska agent MJ Fashion Agency som arbetat med det streetwearinfluerade herrmodemärket sedan i augusti fjol.
- Det känns verkligen väldigt roligt. Min erfarenhet är att det tar det tre till fyra säsonger innan ett nytt varumärke får den positiva respons vi fått och kan bygga en stark distribution på en ny marknad. Med Woodbird lyckades vi redan med detta första säsongen även om vi medvetet varit ganska selektiva i distributionen. Det är roligt att märket, som är stort i Danmark, inte varit intresserade av att stressa utan valt att arbeta med färre men bättre aktörer, säger Johan Persson, agent för Woodbird i Sverige till Habit.
Förutom fysisk yta på varuhuset finns varumärket även bland de hundratalet varumärken som i vår introduceras på Åhléns nylanserade digitala marknadsplats.
Butiker som förutom Åhléns plockat in varumärket är bland andra The Local Store och Ego och till hösten kommer märket in i bland andra Kennedies och NLY Mans sortiment.
- Anledningen till att vi fått bra respons från början är att det är ett varumärke med hög modegrad till en human prisbild som också tilltalar en ung kund. I prisbild är märket nåbart för studenter. Vi valde också att lansera jeans i en regular fit-modell när alla andra fortsätter köra slim fit och den passformen tog snabbt för sig och på det viset kunde vi också etablera varumärket. Det har gått snabbt men nu får se vart det leder. Med ytan på Åhléns så får Woodbird möjlighet att synas ännu mer, säger Johan Persson.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.