23948sdkhjf

Boozt når nästan 2 miljarder kronor första halvåret

Stark medvind för näthandlaren under coronavåren.

E-handelsbolaget Boozt hade god fart under andra kvartalet i år, april till juni, enligt rapporten som bolaget släppte i dag. Omsättningstakten till och med ökade jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Nettoomsättningen ökade med knappt 37 procent till 1 228 miljoner kronor. Motsvarande siffra för fjolåret var 899 miljoner kronor. 

Rörelseresultatet, EBIT, mer än fördubblades, från fjolårets 49 miljoner kronor till 120 miljoner. Rörelsemarginalen uppgick till 9,8 procent jämfört med 5,4 procent.

Att konsumenterna har sökt sig till nätet under coronatiden för att handla mode har gynnat bolaget, konstaterar vd Herman Haraldsson i rapporten. Under kvartalet tillkom 300 000 nya kunder. "Övergången från offline- till onlinehandel har påskyndats och vi har arbetat hårt för att stärka vår ställning på marknaden och få ut maximalt av den här möjligheten", skriver Hermansson. 

Ordentlig fart under andra kvartalet hade Boozts outlet, Booztlet.com, som ökade med 168 procent. "Vi har (...) varit väldigt aktiva på marknaden och köpt överskottslager för att erbjuda våra kunder de varor som efterfrågas och för att stötta våra varumärken", skriver han vidare. 
Boozts ordinarie e-handel, Boozt.com, ökade med nästan 29 procent.

Omsättningen under det första halvåret, januari till juni, uppgick till 1 994,2 miljoner kronor jämfört med 1611 miljoner motsvarande period 2019. Rörelseresultatet uppgick till 32,5 miljoner kronor jämfört med 27,9 miljoner.      

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078