H&M: "Vi är igenom det värsta nu"
H&M-gruppens preliminära resultat i det tredje kvartalet överträffade analytikernas förväntningar med råge.
Bakom lyftet står bland annat en stark kostnadskontroll, men bolaget vill inte uppge hur mycket av den effekten som kan tänkas vara uthållig.
"Det är alldeles för tidigt att spekulera i. I det exceptionella läge som vi och hela världen har varit, och fortfarande befinner oss i, har vi gjort allt vi kunnat för att hantera det med kraftiga och snabba åtgärder. Successivt i takt med att vi kunnat återöppna butikerna och kunderna kommit tillbaka har också vår personal kommit tillbaka mer och mer", säger H&M-gruppens ir-chef Nils Vinge till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter: "Just nu kan jag inte säga så mycket mer än att de preliminära siffrorna är bättre än vad vi hade befarat och bättre än vad marknaden hade förväntat sig. Vi får återkomma med hur vi hanterar den här krisen och hur vi ser framtiden för H&M-gruppen".
H&M-gruppen uppgav på tisdagsmorgonen att det preliminära resultatet före skatt i bolagets tredje kvartal, juni-augusti, väntas bli cirka 2 miljarder kronor. Enligt ir-chefen är de 2 miljarderna exklusive IFRS-effekter.
Enligt en samanställning från Infront gjord i början av juli väntades resultatet före skatt uppgå till 397 miljoner kronor exklusive IFRS-effekter.
H&M-gruppens försäljning minskade med 16 procent i det tredje kvartalet. Nils Vinge vill inte närmare redogöra för hur bolagets olika marknader utvecklat sig under kvartalet. "Det är stor skillnad mellan olika marknader. Som bolag bedömer vi att vi nu är igenom det värsta. Online fortsätter att utveckla bra", säger han.
I början av kvartalet var cirka 900 av koncernens drygt 5.000 butiker tillfälligt stängda. Vid kvartalets utgång var antalet tillfälligt stängda butiker drygt 200, ett antal som nu har krympt till 142, uppger Nils Vinge.