23948sdkhjf

Blockerade kunder och frigjorde 4 500 timmar i kundtjänst

I fjol implementerade e-handlaren Boozt en klausul som möjliggör för e-handlaren att pausa kunder som beställer och sedan returnerar i, enligt e-handlaren, för hög utsträckning och nyttjar fri frakt och fria returer till bristningsgräns.

Hittills har 13 000 av e-handlarens kunder, eller 0,25 procent av kundbasen, blivit pausade till följd av åtgärden.

Nu visar datainsamling från det senaste året att klausulen har haft en positiv inverkan på företagets koldioxidavtryck motsvarande minskat koldioxidutsläpp med 25 procent av koldioxidavtrycket från returer och behovet av uppskattningsvis 130 lastbilar under ett år.

Därtill har tid frigjorts i kundtjänst motsvarande 4 500 timmar; timmar som annars hade spenderats på att hantera ärenden från kunder med ett extremt returbeteende som enligt -handlaren kontaktar kundservice nästan dubbelt så mycket som andra och är nästan 20 gånger mer benägna till att reklamera varor.

"Minskade retur- och reklamationsnivåer innebär att fler säsongsvaror och storlekar blir tillgängliga för kunder", uppger e-handlaren vidare.

– Under de senaste två åren, har vi sett en ökning av extremt returbeteende inom e-handeln där under systematiskt lägger stora beställningar och returnerar samtliga eller nästan alla varor, ibland efter att ha använt produkterna. Detta beteende belastar inte enbart miljön, det är heller inte rättvist mot de resterande 99,8 procent av våra kunder som handlar ansvarsfullt, eftersom det tar upp resurser och begränsar utbudet av varor på våra hemsidor, vilket försämrar den övergripande shoppingupplevelsen, säger Peter G. Jørgensen, CCO, i en kommentar.

E-handlaren påpekar dock att de blockerade kunderna är en liten del de cirka 2 miljoner aktiva kunder på Boozt och Booztlet men som ändå står för cirka 15 procent av den totala returvolymen.

Det är viktigt för oss att motarbeta detta beteende, till förmån för både företaget och miljön. Det är uppmuntrande att se effekterna av Fair Use och den positiva inverkan det har haft på vårt koldioxidavtryck. Förhoppningsvis, kommer fler från branschen hitta liknande lösningar för att tackla problemet kring onödiga returer så att vi kan etablera mer hållbara affärsmetoder för e-handeln" säger Peter G. Jørgensen, CCO.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11